פיצול מגרש מגורים מהנחלה.הנחלה מהווה יחידה אחת שאינה ניתנת לפיצול, זאת על פי החלטתה של מועצת מקרקעי ישראל.

אדמה שעושים בה עבודות

יש לכם נחלה? רוצים לפצל מגרש ממנה?

פיצול מגרש מנחלה הינו הפרדת המגרש מהנחלה אשר יכולה לצאת אל הפועל לפני הבניה או לאחריי הבניה . יש אפשרות להפריד מגרש מהנחלה לפני בנית בית בנחלה ובנוסף לזאת ניתן לקבוע בהסכם על פי חוק בין ההורים לילדיהם בו יפורטו התנאים לביצוע ההפרדה ומימושה לאחר בנית בית המגורים על ידי אחד מבניהם או בנותיהם באותה הנחלה.

את המגרש שיופרד ניתן לכתוב על שמו של אחד הצאצאים (הילדים) או לחלופין למכור מחוץ למשפחה (צד שלשי).

יש לציין כי סכומי המס הנדרשים בעת מכירת נחלה הם גבוהים.

מצב זה גורם להורים שלהם יותר מילד אחד להגיע למצב קריטי של דילמה קשה ועמוקה בעניין הנחלה ומה היא הדרך הטובה ביותר לחלקבין הילדים, במקרים רבים משפחות רבות מגיעות להליך גישור בעניין זה עוד בחיי ההורים. שהרי המשפחה מעוניינת להשאיר את הנחלה במשפחה ולא חלילה, למכור אותה, כיוון שיש מיסוי כבד המהווה נטל ענק, ההורים הרי רוצים שהנחלה שלהם תתחלק בין בניהם ובנותיהם.

פעמים רבות מתקיימים הסכמים שלא עולים על הכתב בעניין הנחלה, בצורה זו שמסוכם בעל פה שאחד מהצאצאים או שני צאצאים יחלקו במגורים בנחלה.

אך מבלי הסדרה זו, המצב יכול להסתבך בעתיד,ועלולות לצוץ בעיות ותקלותבהמשך הדרךאשר יכולות להביא למריבות משמעותיות בעניין הזכויות של כל אחד בנחלה.

החלטה מספר 1355 של מועצת מקרקעי ישראל

החלטה מס' 1355  של מועצת מקרקעי ישראל (לשעבר 1155 , לשעבר 979) נותנת את האפשרות לפצל מגרש מנחלה בתשלום משמעותי של שליש מהכנס. התשלום עומד על 33% משווי המגרש, 12.82% באזור עדיפות א'.18.67% באזור עדיפות ב'.

יש לציין כי בעידננו כיום רשות מקרקעי ישראל עדיין לא ערוכה ולכן גם לא מיישמת את החלטה מספר 1355 במושבים ברחבי ארצנו.

מהי היטל השבחה ?

ערעור על היטל השבחה  נקרא גם – שומה אחרת, והוא  בא לידי ביטוי בתיקון 84 לחוק התכנון והבניה נכנס לתוקפו בראשון למאי 2009, כחלק מכך נעשו שינויים בתהליכי הגשת ערעורים ותיקון שומות.

התרחשו שינויים משמעותיים בהליכי הגשת הערעורים על שומת היטל השבחה וכך גם מינוי שמאי בנושאי היטל והשבחה וכן בתביעות פיצויים.

על פי תיקון זה ישנן 2 אופציות:

  • אופציה 1: פניה לועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה.
  • אופציה 2: פניה ליושב ראש לשכת שמאי מקרקעין למנות שמאי מכריע.

חשוב לדעת שניתן להגיש שומה אחרת תוך 45 יום מקבלת החיוב הרשמי על היטל השבחה. ולא יום לאחר מכן. שימו לב לתאריכים וללוח השנה שלכם!

התייעצו!

חשוב להתייעץ עם שמאי מקרקעין המתמחה בתחום של היטל השבחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *