הנושא של בחינת חלופת מעצר קריטי מכפי שנהוג לחשוב, כי הוא משפיע בין היתר על השאלה האם נאשם יהיה חשוד למספר ימים בלבד או עד תום ההליכים.

במאמר הבא ניכנס לעובי הקורה ונבין מי, מתי ואיך בוחנים את החלופות הרלוונטיות לסוגים שונים של עבירות

בית המשפט בישראל ובמדינות מערביות נוספות ברחבי העולם רואה בבקשה למעצר עד תום ההליכים פגיעה מהותית בחופש החירות של אדם. כפועל יוצא מכך, בבית המשפט מבקשים מהתביעה לעמוד בשלושה תנאים מצטברים. ללא עמידה באחד התנאים הללו, לא אמור בית המשפט לאשר את המעצר עד תום ההליכים – אלא רק לכמה ימים בלבד.

התנאים המצטברים שקובעים האם ומתי ייקבע מעצר עד תום ההליכים הם הצגת ראיות ובסיס עובדתי להוכחת הנאשם והרשעתו, עילת מעצר רלוונטית והיעדר חלופת מעצר. מבין התנאים המצטברים, יש עורכי דין שיטענו שאת הנושא של בחינת חלופת מעצר יהיה הכי קל להפריך על מנת למנוע מעצר עד תום ההליכים.

 

מה המשמעות של בחינת חלופת מעצר?

המשמעות של בחינת חלופת מעצר היא שבית המשפט צריך להשתכנע שאכן אותה בקשה של "מעצר עד תום ההליכים" מייצגת את האינטרס הציבורי הרחב בצורה הטובה ביותר, כמו גם עולה בקנה אחד עם לשון החוק. בשביל להקטין את הפגיעה הפוטנציאלית בחירות הנאשם, אמור השופט לבדוק למשל אופציה של מעצר בית.

יתרה על כך, החוק קובע שהתובע עצמו נדרש בקיום ראיות לכאורה ובעילת מעצר שישכנעו את בית המשפט להורות על מעצר עד תום ההליכים ולא על אפשרות אחרת. זה המהות של בחינת חלופת מעצר ולכן יש לפעולה כזו המון השלכות ומשמעויות.

 

עם מי מתייעצים לגבי בחינת חלופת מעצר?

החדשות הטובות הן שניתן לערב משרד עורך דין פלילי בכל מקרה של דילמה והתלבטות, לרבות על רקע הגשת בקשה למעצר עד תום ההליכים. מלבד העובדה שטוב להתייעץ עם עורך דין פלילי לגבי בחינת חלופת מעצר גם בלי קשר לבקשה של המשטרה וזאת על מנת לשפר את תנאי המעצר, זו פעולה שיכולה לעשות את ההבדל מבחינת היחס של בית המשפט.

כאשר עורך דין פלילי מעורב בתהליך של הגשת בקשה או כתב הגנה מול בחינת חלופת מעצר, יש יותר סיכוי שהאינטרסים של הנאשם יישמרו.

 

החשיבות של בחינת חלופת מעצר

חשוב מאוד להכיר לעומק את הנושא של בחינת חלופת מעצר ולפעול כחוק. כאשר פועלים כחוק ומגישים את כל התביעות הרלוונטיות אל בית המשפט, ניתן להניח שהבקשה תאושר על ידי השופט ושאר הגורמים.

מעבר לכך, חשוב לבחון את חלופות המעצר כדי לתרום לאיכות החיים של הנאשם גם בטווח הקצר. זו למעשה הזדמנות פז לערב עורך דין, שלאחר מכן יכול ללוות את הנאשם גם בשלבים מתקדמים בתיק.

 

בית מעצר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *