יישוב סכסוכים הוא כלי חשוב מאין כמוהו. היכולת לפתור משברים בין אישיים ברמה הדיפלומטית והעסקית עשויה למנוע בעיות שיתפתחו לממדי ענק. עם התקדמות הטכנולוגיה, נראה שלא מן הנמנע שאלמנט הבינה המלאכותית עשוי להחליף את הגורם האנושי במקרים אלו, ולהחזיק בהשפעה מכרעת על השורה התחתונה בהם.

 

פריצת דרך חסרת תקדים

השתכללותו של תחום הבינה המלאכותית ללא ספק טרפה את הקלפים בתחומים רבים בחיינו. לכל חברת טלפון יש את הבינה המלאכותית שלה בדרך להשתלבות של ממש בחיי היום יום שלנו (מישהו אמר סירי?). אך ישנם תחומים בהם מדובר בהטמעה מורכבת למדי ממספר בחינות.

במאמר זה ננסה לסקור את מקומה של בינה מלאכותית בעולם הבוררות העסקית, בו כושר השיפוט של הגורם האנושי ויכולתו לשאת באחריות הייתה בגדר עובדה בשטח, ועם התפתחות הטכנולוגיה הסוגייה הופכת מורכבת יותר.

 

מהדיפלומט הממולח לרובוט מפותח

הנחת העבודה הרווחת בעולם הדיפלומטיה היא שכינון יחסים דיפלומטיים בין מדינות נעשה באמצעות משא ומתן מדיני חריף ומפולפל. יחסי החוץ של מדינות נשענים ברוב המוחלט של המקרים ביחסי האנוש של הצוותים, והיחסים האישיים בין מנהיגי מדינות משחקים לעיתים תפקיד גדול כמעט כמו האינטרסים המשותפים בין אומותיהם. שילוב מערכות בינה מלאכותית בתחום הדיפלומטיה עשויה להביא בשורה של ממש.

הרשת המאפשרת גישה של מיליארדים וחשיפה של מאות מיליונים, ומערכת בינה מלאכותית שיכולה לסייע בניהול ארגוני של למשל יוזמות שלום, דרך הצעות ייעול פרקטיות ועקיפת אלמנטים כמו סחבת בירוקרטית או מחסור במשאבים. כמו כן, היא עתידה להתגבר על גורמי אנוש שאינם תמיד נחשבים כיתרון, כמו שיוך פוליטי, מצבי רוח משתנים, שיקולים פסיכולוגיים וכן הלאה.

 

יתרונות הבינה המלאכותית ביישוב סכסוכים

היתרון הבולט בשילוב מערכות אוטונומיות בעלות בינה מלאכותית בניהול סכסוכים היא כמובן הטכנית. היא עשויה לעזור במספר תחומים בעולם יישוב הסכסוכים, החל משלב גיבוש החוזה, כל עוד נתוני העסקה הנחתמת מוזנים במערכת זו, שביכולתה לנסח סעיפים מורכבים המקובלים על שני הצדדים.

היא תוכל לגבש אסטרטגיית הגנה או תביעה בהתאם לאופי הסכסוך על פי תקדימי עבר ופרטים נוספים שברשותה, ותאפשר חיפוש משפטי יעיל וממוקד שיחסוך זמן ומשאבים לגורמים האנושיים המעורבים. ככלל, היכולת של המערכת לחשב נתונים ולהתפתח תוך כדי תנועה, במהלך משפט דינמי ומורכב, משנה לחלוטין את כללי המשחק ומביאה אותנו אל העתיד.

 

מורכבות הסוגייה

לצד היתרונות הרבים של הטמעת מערכת זו בסוגיות משפטיות של ניהול סכסוכים, הסתמכות קיצונית על מערכת טכנולוגית בעולם זה עשויה לעורר התנגדות בקרב רבים. המערכות הנמצאו בשימוש היום אינן מסוגלות לעמוד במשימה זו, ונראה שגם כאשר יופיעו מערכות כאלו, עדיין כובד המשקל יהיה בידי הגורם האנושי.

אך יעילותן של מערכות אלה ביעילות העבודה במהירות וביסודיות, לצד האפשרות להיות נקייה משיקולים זרים, מביאה אותנו לפתחה של תקופה חדשה בעת המודרנית.

בינה מלאכותית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *