כדי לתמרץ בני אדם להתנהג בצורה מסוימת אפשר להשתמש בשיטת ״המקל והגזר״. עשית משהו טוב? קבל גזר. עשית משו רע? תחטוף מקל. ברוב חוקי מדינת ישראל בכלל, ודיני התעבורה בפרט אין גזרים. יש רק מקלות. לכן – כדאי לדעת מה העונש שיוטל עלינו בהתאם לסוג העבירה שאנחנו עלולים לבצע.

 

מהם סוגי דו״חות התנועה?

דו״חות תנועה מתחלקים לשני סוגים – תשלום קנס או הזמנה לדין. ההבדל המהותי מתייחס לשאלה הבאה: האם הנהג יכול לשלם קנס ולהמשיך בחייו כרגיל, או האם הוטל נגדו כתב אישום והוא מחויב להגיע לבין משפט?

 

עבירות קלות

בדו״חות קנס לנהג יש בחירה האם לשלם את הקנס (ולפעמים לצבור נקודות), או לבקש להישפט. אל תטעו לחשוב שתמיד משתלם לבקש להישפט בגין העבירה! ישנם מקרים רבים בהם השופט מחליט להטיל עונש כבד יותר על הנהג.

חשוב לזכור! ראשית, אל תמהרו לשלם את הקנס ולהודות בעבירה. יש מה לעשות בנידון. שנית, היוועצו עם עורך דין המומחה בדיני תעבורה שיכל להעניק לכם את הייעוץ המשפטי שיוביל לזיכוי מלא או לכל הפחות הקלה בעונש.

עבירות קנס נפוצות (שבמקרים רבים כוללים גם נקודות) הינם – חניה במקום אסור (250 ש״ח), שימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה (1000 ש״ח ו-4 נקודות), הסעת ילד ללא מושב בטיחות (750 ש״ח ו-8 נקודות), נסיעה בדרך המסומנת ב-״אין כניסה״ (500 ש״ח ו-6 נקודות) ועוד. את הטבלאות המלאות ניתן למצוא באתרים של משרד התחבורה ומשטרת ישראל.

 

עבירות חמורות

בדו״חות הזמנה לדין הסיפור הוא שונה. כאן, לא מדובר בעבירות שאפשר להיפטר מהן בתשלום קנס בלבד. למעשה – אילו עבירות חמורות מאוד. גם אם לא נגרם נזק בפועל, במקרים מסוג אלו יוגש נגד הנהג שביצע את העבירה כתב אישום, והוא יוזמן לבית משפט. העבירות החמורות הנפוצות הם נהיגה בשכרות, תאונת פגע וברח, גרימת מוות ברשלנות ועוד.

 

רשלנות מהי?

נהיגה רשלנית היא מצב בו נהג התנהג בכביש באופן שהוא ידע או היה עליו לדעת שהוא מסוכן ומנוגד לדיני התעבורה. בהתאם לדוגמאות שצוינו לעיל, גם נהיגה בשכרות הינה נהיגה רשלנית, אולם בשונה מכך, בגרימת מוות ברשלנות – ישנו רכיב מיוחד הכולל אובדן בנפש – אשר העונש המרבי שניתן להטיל עליו הוא מאסר בפעול למשך 3 שנים.

 

פגעת וברחת – למה זה כל כך בעייתי?

מעבר לאינטואיציה המוסרית הקשה שאנו חשים למראה עבירות אלו, ישנה חובה חוקית המוטלת על מבצע עבירה לעשות כל שבכלתו להציל את הנפגעים ולמנוע נזק שנגרם בגללו. לאור החומרה המוסרית של עבירה זו, וכן ליסוד של כוונה המתלווה לכך (הנהג החליט במודעות מלאה לברוח מזירת הפשע), בית המשפט עלול להטיל עונש כבד של מאסר בפועל ושלילת רישיון על נהג שביצע עבירת פגע וברח – גם אם אין נזק או אובדן בנפש בפועל.

 

ביצעת עבירת תנועה חמורה? קיבלת קנס כבד ונקודות?

יש מה לעשות בנידון!

עורך דין תעבורה ערן עקרוואי הינו מומחה בדיני התנועה, אשר הוביל לזיכוי מלא של מאוד מואשמים בעבירות תנועה – קלות וחמורות כאחד.

צרו קשר ונעמוד לשירותכם!

סימני דרך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *