חוק דמי התיווך הוא אחד החוקים היותר מגוננים שחוקקו כאן בישראל וכדי להכיר אותו במידה ואתם בתהליך של קניית או מכירת דירה.

במאמר הזה נדבר על החוק הזה, על איסור לגביית דמי תיווך משוכר דירה, מה משפיע על גובה דמי התיווך ותמריצים של המתווך.

תוכלו למצוא כאן מידע פרקטי שבהחלט עשוי לסייע לכם בתהליך המכירה/קנייה של נכס חדש, בואו נתחיל:

 

קנינו דירה – האם דמי התיווך עלינו?

בואו נתחיל בתשובה: לא. חוק דמי התיווך אוסר על בעל הדירה לגבות דמי תיווך ממי שבסופו של דבר קנה את הנכס ממנו.

המתווך גובה דמי תיווך ממי שמוכר את הדירה וישנם כאלו שיחשבו לגלגל את התשלום על מי שקונה את הדירה אמנם למזלכם החוק אוסר זאת ומונע ממנו לעשות זאת.

 

עוד על חוק דמי התיווך

חוק דמי התיווך נוגע בעוד כמה סוגיות כגון העובדה כי רק בעלי רישיון מתווך יכולים לתווך מכירת דירה, הצורך בחוזה בשביל ששוכר שירותיו יצטרך לשלם בסופו של דבר עבור המתווך וכמובן צריך שיהיה קשר ישיר באופן כזה או אחר בין מה שעשה המתווך בפועל לבין המכירה של הדירה. במידה והנכס נמכר בלי קשר לפעולותיו של המתווך, אינכם מחויבים בדרך כלל לשלם לו עבור דמי התיווך.

 

מה משפיע על גובה דמי התיווך?

בין הגורמים השונים שמשפיעים על גובה דמי התיווך יהיו בדרך כלל כמובן גובה הנכס. במידה והנכס יהיה זול יחסית המתווך בדרך כלל ידרוש עמלת מינימום כאשר הדמי התיווך נלקחים כאחוז מהמכירה. במידה ומדובר במתווך מבוקש ייתכן והוא ידרוש מכם יותר כסף מהמתווכים הקיימים בשוק.

בדרך כלל המחיר המקובל לקחת על דמי תיווך הוא 2% ממכירת הנכס אמנם זה יכול לנוע מעט למעלה ולמטה. ניתן לקבוע עם המתווך על מחיר יעד שבמידה והמתווך יגיע אליו תשלמו רק את העודף מעל מחיר היעד.

 

תמריצים של מתווך

ייתכן ויהיה עדיף לכם לקבוע מול המתווך כי תשלמו לו את העודף מעל מחיר היעד שתקבעו למכירת הדירה מאשר 2 אחוז עמלה עקב הסיבה הזאת:

הפרש של עשרות אלפי שקלים במכירת דירה עשוי להיות משמעותי עבורכם אבל עבור המתווך הרבה פחות כאשר הוא מרוויח בסך הכל 2% מהמכירה. לכן ייתכן והוא יילחץ עליכם למכור את הדירה גם כשאתם יכולים לקבל יותר מכיוון שזה לא רווחי עבורו.

זה בהחלט בעייתי פרדוקס התמריצים הזה אמנם עצם ידיעתו כבר מסייעת לכם.

אנחנו מקווים שמצאתם כאן מידע פרקטי שלא ידעתם על עולם התיווך וחוק דמי התיווך בפרט. בכל מקרה אנחנו ממליצים לכם להמשיך לקרוא על הנושא, המידע הזה יוכל בהחלט לשמש אותכם.

וכמובן, להתייעץ עם אנשים מקצועי שמכירים את התחום, בהחלט כדי לכם להכיר את מיזם המקצוענים בנדל"ן.

 

נכס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *