לא רק חיילים סדירים ואנשי קבע מהווים חלק ממערכת הביטחון, לצידם עומדים אלפי אזרחים עובדי צה"ל. אלו הם אזרחים לכל דבר ועניין, אשר מועסקים בכל מני תחומים הקשורים בביטחון, ועמיתיהם ומנהליהם הם אנשי מערכת הביטחון. אזרחים עובדי צה"ל לא עוטים עליהם את המדים הרשמיים של הצבא, ולא נמנים עם הכוחות הסדירים. מתוקף המעמד המיוחד שלהם ניתנות להם גם זכויות מיוחדות. בין השאלות שעולות על הזכויות הייחודיות שמקנים לאזרחים עובדי צה"ל – האם אזרח עובד צה"ל יכול להשתמש בשירותיו של עו"ד לענייני עבודה?

 

על זכויותיו של אזרח עובד צה"ל

כפי שכבר הזכרנו, אזרחים עובדי צה"ל לא נמנים עם כוח האדם שנמצא בסטטוס של משרת קבע, ולכן הם לא זכאיים ליהנות מכל הזכויות המיוחדות שעומדות לרשות חיילי קבע. הדבר מתבטא למשל בגיל הפרישה שלהם – גיל הפרישה של אזרח עובד צה"ל זהה לגיל הפרישה של כל מי שעובד במגזר הציבורי, בעוד לחיילים בקבע נקבע גיל פרישה בלעדי אחר.

העסקת אזרח עובד צה"ל מתבצעת בדרך כלל באופן הבא: חותמים על הסכם קיבוצי, כאשר הצדדים המעורבים בו הם הארגון הארצי לעובדי צה"ל מצד אחד, ומהצד השני מערכת הביטחון. כדי לעיין בפירוט המלא של הזכויות שמקנים לאזרחים עובדי צה"ל, יש לעיין בחוברות המידע שמופצות על ידי הארגון הארצי לעובדי צה"ל.

 

סיוע של עורך דין לענייני עבודה

מכורח העובדה שאזרח עובד צה"ל הינו אזרח, יש לו בהחלט את האפשרות להיוועץ בעורך דין לענייני עבודה. ישנם עורכי דין שיודעים לומר מהן הזכויות המדויקות להן זכאי האזרח, וכך ייתנו הכוונה מלאה ויסייעו למשרת לעמוד על זכויותיו למול המערכת. לקריאה נוספת אודות סיוע של עורך דין לענייני עבודה – https://ddlaw.co.il.

 

זכויותיו של אזרח עובד צה"ל

 

חופשות

חופשות של אזרחים עובדי צה"ל נקבעות לפי שלושה פרמטרים : וותק, דרגה ודירוג. ישנה אפשרות לצבור ימי חופשה עד למכסה של 59 ימים, זאת כל זמן שהעובד יצא לחופשה רצופה של שבעה ימים, כולל סוף שבוע.

 

השתלמויות

אזרחים עובדי צה"ל זכאיים ללימודים ולהשתלמויות בהתאם לתנאים מוקדמים כמו 11 שנות לימוד, גמול השתלמות עבור קורסים ועוד. במידה ולעובד יש תואר, לא צריך שתהיה זיקה למקצוע, ויכולים לקבל גמול השתלמות על שעות כלליות.

 

לימודים אקדמאיים

לאזרח עובד צה"ל יש האפשרות ללמוד, כל עוד מילא את תפקידו בתנאים הבאים:

  • קבלת אישור מגורם מוסמך
  • וותק של שנתיים לפחות בסטטוס שלו
  • חוו"ד והמלצה חיובית ממפקדים
  • אין חקירות מצ"ח פתוחות
  • משרה מלאה

 

ביטוחים

ניתן להשיג עבור אזרחים עובדי צה"ל ביטוחים בתנאים שנוחים לכל כיס ובפרמיות נמוכות. לארגון יש הסכם עם חברות הביטוח השונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *