רבים נחשפים למונחים מעולם המשפט בסדרות טלוויזיה, ערוצי חדשות וסרטים. למרות החשיפה הרבה, פעמים רבות אנשים מגיעים להליך המשפטי ללא ידע בסיסי. אחד מהנושאים החשובים ביותר, הוא ההבדל בין ההליכים המשפטיים השונים, ובעיקר בין אישום פלילי לתביעה אזרחית. במאמר זה נפרט על ההבדל בין שני ההליכים השונים, ונציג מספר דגשים חיוניים להתמודדות נכונה עם כל אחד.

 

במסגרת אישום פלילי המאבק המשפטי הוא מול המדינה

מאבק משפטי הוא זר לרוב אזרחי המדינה. החוקים שחלים על כל פרט במהלך הדיונים, וערמות הניירת הבירוקרטית, הופכים את ההתנהלות למאתגרת מאוד מבחינה נפשית. היכרות עם מספר מושגי מפתח, יכולה לסייע רבות, להקל על המאמץ ולפשט את ההליך כולו.

אישום פלילי הוא דוגמה למושג אשר פשוט חייבים להכיר. אישום פלילי הוא למעשה תביעה אשר תובעת המדינה את אחד מאזרחיה, על הפרת חוק. המדינה היא היחידה אשר מנהלת תביעות עקב אישום פלילי, והליך פלילי הוא האפשרות המשפטית היחידה בה ניתן לספוג עונש מאסר של ממש. לרוב הליכים פליליים נפתחים עקב עבירות על חוקי המדינה, כולל עבירות חמורות יחסית כמו פשיעה, אלימות ועבירות הון. העובדה שהמאבק מתנהל אל מול המדינה, מחייבת לשכור עורך דין מומחה ומנוסה בתחום, שיסייע לכם להתמודד עם עורכי הדין שמייצגים את המדינה נגדכם. לפרטים נוספים בדקו את האתר  https://www.alonerez.co.il.

 

תביעה אזרחית מאפשרת תביעת פיצויים על נזק

בעוד אישום פלילי יכול לגרור עונשי מאסר או עבודות שירות, הוא אינו מאפשר לנפגע עצמו מהעבירה לקבל פיצוי על הפגיעה בו. אדם אשר הותקף באופן שגרם לו נכות של ממש, לא יקבל דבר מאישום פלילי המתנהל מול התוקף. כדי לקבל פיצוי על הנכות שנגרמה לו, על אובדן ימי העבודה ועל עוגמת הנפש, עליו להתחיל בתביעה אזרחית. תביעה אזרחית מאפשרת קבלת פיצוי כספי על הנזקים שגררה העבירה. נזקים אלו כוללים הכול, החל מאובדן היכולת לעבוד ועד פיצוי על טיפולים שונים. כאשר אדם איבד את יכולתו לעבוד במקצוע מכניס, הוא יכול במסגרת תביעה אזרחית לתבוע את הסכום שווה הערך לכלל המשכורות שהוא איבד עקב הפגיעה. חשוב לדעת, שלרוב משולם לבית המשפט אחוז מסוים מהסכום המבוקש בתביעה האזרחית, כדי למנוע מתובעים לבקש סכומים מופרזים יתר על המידה.

 

הפרות הסכמים וחוזים בין אדם לחברו מחייבים תביעה אזרחית

לעיתים, יש שימוש בתביעה אזרחית שלא למטרות קבלת פיצוי על נזק של ממש. כאשר נחתם חוזה בין שני צדדים, בין אם על שכירת דירה חדשה או שיתוף פעולה עסקי, ואחד הצדדים מפר אותו באופן גס, ניתן לעשות שימוש בבית המשפט כדי לחייב את כיבוד ההסכם. תביעה אזרחית במקרה זה מאפשרת לשמור על מרקם היחסים העדין בחברה, ולמנוע מאנשים לפנות לאמצעים אלימים.

בית משפט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *