נדמה שהיחסים בין מעסיקים ולעובדיהם כמעט תמיד מהלכים על חבל דק ואין ברירה אלא לבדוק כל צעד ולעשות אותו בזהירות מוחלטת, לעיתים מגיעים מקרים שעל העובד לתבוע את מעסיקו בשביל לקבל את הזכויות

הקבועות עבורו בדיני העבודה ולעיתים נדרש מהמעסיק לתבוע את העובד שלו, מהם מקרים אלו?

 

התייעצות עם עורך דין

ראשית נמליץ לכל מעסיק להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה בנוגע לכל הקשור בסוגיות רגישות של עובדים, זכויות, פיצויים, חובות וכל מה שנכלל תחת הגדרת דיני העבודה. הם מוגדרים בחוק ונאכפים בצורה משמעותית לא סתם, הם שומרים על המעסיקים ועל העובדים יחד ומסייעים לעבודה ושיתוף פעולה טוב יותר גם אם זה לא נראה כך לפעמים.

 

גרימת נזק כספי של העובד לעסק

בעבר הייתה שמועה או מין הנחה שהיום אסורה בחוק לכל דבר ועניין שטעויות תמימות שעובדים עושים ישולמו מהמשכורת שלהם כמו למשל מלצרים ששוברים כוסות בזמן ביצוע עבודתם – הנחה שגויה לחלוטין ואין לקבל זאת בשום פנים ואופן. במקרים בו נגרם נזק כספי כלשהו לבית העסק יש לשאול את הנסיבות – האם בשוגג או במכוון?

כאשר הנזק נעשה בשוגג יש להבדיל בין טעויות אנוש שניתנות להסברה כחלק ממהלכים רלוונטיים שנעשים תוך כדי ועבור ביצוע העבודה כהוגן או עקב רשלנות סבירה. גם אם נדמה למעסיק שהנזק נעשה בעקבות רשלנות סבירה של העובד אין לנכות ממשכורתו אף לא שקל ללא הסכמתו של העובד.

 

באילו מקרים המעסיק יכול לגבות תשלום על נזק

במקרים חריגים בהם העובד פעל ברשלנות רבתי או הפר באופן בוטה את נהלי העבודה שמבקרים אלו יוכל המעסיק לנכות את סכום הכסף שנקבע ללא הסכמת העובד וכמובן כשמדובר בנזקים שהעובד ביצע במכוון. במקרים אלו על המעסיק לפעול בחוכמה ולא בפזיזות פן העובד יוכל לתבוע אותו ובכך לסבך את כל הסיפור עוד יותר. מומלץ למעסיק להתייעץ עם עורך דינו ולנסות לקיים שיחות אנושיות עם אותו העובד על מנת להגיע להבנה בניהם לפני בית דין.

 

מתי מוגשת תביעה?

סעיף 25 בחוק להגנת השכר קובע כי אין לנכות את סכום הנזק ממשכורתו של העובד ללא אישורו מלבד המקרים החריגים שפורטו, במידה והעובד לא נתן את הסכמתו על המעסיק יהיה להגיש תביעה לבית הדין לענייני עבודה. מדיניות הפסיקה של בית הדין מבוססת על העקרון בו העובד מחויב לעבוד בצורה נאמנה ועל פי נהלי העבודה ועל המעסיק לגלות הבנה כלפיי טעויות שגורמות להפסדים ולהיערך לסיכונים כאלו תוך שימוש באמצעים שונים כמו ביטוח, בקרת עבודה או הגברת תדריכים.

 

לסיכום

למעסיק יש את הזכות לתבוע את העובדים שלו בגין טעויות שגרמו לנזקים אך עליו לבדוק את עצמו ואת סיפור המקרה כמה וכמה פעמים לפני הנחת הנחות וקפיצה למסקנות שיוכלו רק להריע עם הסיפור במקום להיטיב.

זכוכית מגדלת

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *