צה"ל מגלה אפס סובלנות לכל עבירות המין שמתרחשות מצד חייליו ונוהג להעניש באופן כבד ומחמיר ביותר. אמנם מדובר בעבירות שמטופלות בחומרה גם בחיים האזרחיים, אך כאשר מדובר בקצין שמבצע בעילה אסורה בהסכמה, עולה חומרת המקרה בעיני הצבא שבעתיים.

 

כשמושא הגאווה הצבאי הופך לעבריין

העולם הצה"לי איננו זהה לחיים האזרחיים. הוא מורכב ממערכת חוקים פנימית נוקשה ומפורטת, ענישה בלתי מתפשרת גם לגבי עבירות קלות כמו אי צחצוח הנעליים או איסוף השיער ומכיל מערכת היררכית שבה מתקיים קשר של פקוד ומפקד בין חיילים וקצינים בכל הדרגות.

צה"ל רואה בקצינים שלו כמקור לגאווה. מדובר בשכבה הצה"לית האיכותית ביותר, מקור לגאווה והשראה שמסורים לצבא ולערכיו ונכונים לשרת את המדינה כהלכה. מסיבה זו, קצינים שעברו עבירה כלשהי על חוקי צה"ל ייענשו בעוצמה רבה: אמנם בחיים האזרחיים מנהל בעבודה שביצע בעילה אסורה בהסכמה יוכל להמשיך להחזיק בקריירה שלו, אך קצין בצבא לא יוכל בשום מקרה. אם יימצא אשם, הוא צפוי להורדה בדרגות שצבר ולעונש מאסר ממושך בפועל, אפילו סילוק מהצבא לצמיתות.

 

מהי בעילה אסורה בהסכמה בצבא?

התנאים הייחודיים בבסיסי הצבא חושפים חיילות רבות למנעד רחב של פגיעות מיניות, ביניהם גם בעילה – החדרת איבר גופני או חפץ לתור נרתיק האישה. על פי החוק, בעילה אסורה בהסכמה מתרחשת בשלושה מצבים:

  1. בעילת קטינה בהסכמה בגילאי 14-16 שאיננה נשואה לאותו אדם. אם גילה של הקטינה היה מתחת ל-14 שנים, הדבר ייחשב לאונס גם אם התרחשה הסכמה.
  2. בעילת קטינה בהסכמה בגילאי 16-18 תוך ניצול יחסי תלות ומרות כמו מורה-תלמיד, רופא ומטופלת.
  3. בעילת בגירה מעל 18 שנים תוך כדי ניצול יחסי מרות בעבודה או בשירות, או בשל הבטחת שווא לנישואין כאשר אותו בגיר כבר נשוי בעצמו.

 

העונש שצפוי לקצין

מסיבות טבעיות, בעילה אסורה בהסכמה שבוצעה על ידי קצין, היא עבירה שמתרחשת תחת המצב השלישי, הכולל יחסי מרות.

הענישה על כך בחוק (הן בצה"ל והן באזרחות) היא עד 3 שנות מאסר. לענישה זו מתלווה בדרך כלל גם קנס כספי כבד וכמובן הסנקציות המשמעתיות שפורטו כאן, כמו הורדה בדרגות והדחה מתפקיד, מעבר לתפקיד עורפי או סילוק מוחלט מהצבא.

 

האם הקצין יוכל לטעון לנסיבות מקלות?

מאחר וקצינים שביצעו בעילה אסורה בהסכמה עשו זאת תוך ניצול כוחם ומעמדם כך שמערכת היחסים שלהם עם הנפגעת כללה שליטה והשפעה, אין צורך להוכיח את כוונותיו של הנאשם. מסיבה זו, אף קצין שביצע את העבירה לא יוכל לטעון שחשק בנפגעת או שלא הצליח לכבוש את יצריו. די בכך שהיה מודע להתנהגותו תחת הנסיבות הקיימות כדי שיואשם, מה שמעיד כמובן בעיני צה"ל על כישוריו האישיים כקצין.

 

אל תישארי עם זה לבד

כחיילת תוכלי לקבל ייעוץ מהפרקליטות הצבאית כדי לפעול מול הקצין הפוגע, אך חשוב שתפעלי גם מול עו"ד אובייקטיבי שילווה אותך ויגן על כל זכויותיך כחיילת וכאישה במערכת הצבאית. לחצי למעבר להתייעצות עם עו"ד המתמחה בעבירות בעילה אסורה בהסכמה ומייצג נפגעות ונפגעים בלבד.

 

בעילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *