כמות המקרים שבהם אנשים חותמים על הסכמים או מו"מ או רכישות שונות מחברה בע"מ ולבסוף מתברר שהחברה רימתה את אותם האנשים שאיתם ביצעה את ההסכם הולכת וגדלה בשנים האחרונות.

ברוב המקרים האשם הוא אדם מתוך החברה (לפעמים אפילו המנהל עצמו) או בעל מניות בחברה, אשר מרמים בשם החברה כולה.

מאמר זה יעסוק בפתרונות ובאופציות השונות הנמצאות לרשות האדם אשר נגדו בוצעה העבירה.

 

הרמת מסך בחברה:

על פי החוק לא ניתן לתבוע את האדם היחיד אשר ביצע את העבירה כאדם פרטי אלא רק את החברה כולה כגוף אחד והסיבה היא שיש לתת תוקף עצמאי לחברה על פי עיקרון יסוד בדיני תאגידים ובו יש להבחין בעקרון האישיות המשפטית הנפרדת של החברה.
הרמת המסך נועדה למנוע מאותם אנשים אשר פועלים בצורה בזויה ומרמים אנשים בדרכם להסתתר תחת מסך התאגדות החברה ובכך לחמוק מאחריות.
את כל הקשור בחוקים ובנסיבות השונות בהן רשאי בית המשפט לאפשר הרמת מסך ולייחס את חוב החברה לאדם הספציפי ניתן לקרוא בחוק החברות בסעיף 6.

 

על כן, מסך ההתאגדות יורם במקרים הבאים:

המסך יורם כאשר בוצע שימוש לרעה באישיות המשפטית של הנפרדת של התאגיד, כדי להונות אדם ולעשות מעשה שפוגע בתכלית התאגיד, תוך נטילת סיכון ביחס ליכולתו לפרוע את חובותיו.
המודעות אשר נעשה שימוש וניצול לרעה של האישיות המשפטית הנפרדת של החברה ובכך יש ההכרח וההצדקה לכך שהמסך יורם ויהיה אפשר לחרוג מישותו המשפטית הנפרדת של התאגיד ולתבוע באופן ספציפי את האדם מתוך החברה לצורך קיום הסדר והצדק החברתי.

 

מקרים מיוחדים בהרמת מסך:

בחברה משפחתית:

כידוע, בעסק משפחתי הסיכויים למיזוג תחומים וניהול כלאיים גדל. עובדה זו משרתת את המשפחה בכך שבית המשפט מבין את המורכבות שבהפרדת חיי המשפחה וחיי החברה ולכן מגלה כלפי אותה חברה פתיחות ומלכתחילה הגישה לגביהם יותר ליברלית בכל הקשור להרמת המסך המשפטית.

 

הרמת מסך בין שתי חברות:

רמת מסך בפנייה או בתיק שמתרחש בין שתי חברות לגמרי ניתנת להשמה במקרים כמו: אם הוכח לבית המשפט שהחברה החדשה למעשה הוקמה ונפתחה למטרת הסתרת והתחמקות מחובותיה הקודמים. כלומר, פתיחת החברה קרתה למעשה בשביל להונות את אגף המכס והמע"מ של המדינה.

 

הטלת אחריות אישית:

ישנו מודל נוסף, המנסה גם הוא להטיל את החבות על האורגן באופי ספציפי ולא תחת מסך החברה, והוא נקרא הטלת אחריות אישית. הגדרת הנשיא שמגר אומרת שהטלת האחריות האישית הכרחית כי למעשה אותו אדם הוא אדם עצמאי ובוגר שפועל בזכות עצמו ולכן הוא מחויב לקחת אחריות אישית על מעשיו.
הטענה היא שהרמת המסך היא למעשה תרופה שמקלה באותו אדם ומונעת ממנו לקיחת אחריות בצורה עצמונית והכרחית. אם אתם צריכים ייעוץ של עורך דין מסחרי שיעזור לכם להתמודד בתחום אל תחשבו פעמיים ותלכו לפגישת ייעוץ.

 

איש קונה מניות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *