רשלנות רפואית כהגדרתה הינה מתן שירות רפואי תוך סטייה מרמת הזהירות הנדרשת, תוך גרימת נזק לאדם שמקבל את הטיפול הרפואי.

רשלנות רפואית משויכת לדיני נזיקין והתביעות המוגשות בגינה הן בגין עוולת הרשלנות.

כשאדם מגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, התביעה מתמקדת בדרישה לתשלום פיצוי כספי לתובע, בשל הנזק הנגרם לו.

חשוב לציין כי לא כל טעות שמתבצעת ע"י רופא הינה רשלנות רפואית ויתכנו מצבים בהם רופא טעה במסגרת מילוי תפקידו, אך הטעות לא תיחשב כרשלנות רפואית.

 

כיצד עשויה להתבטא רשלנות רפואית?

ככלל, ישנם כמה מצבים נפוצים של רשלנות רפואית, הכוללים:

  1. הליך רפואי לא מתאים
  2. טעות באבחון
  3. אבחון שבוצע בעיתוי מאוחר
  4. ביצוע של הליך רפואי באופן רשלני
  5. הליך רפואי שהוביל ללידת ילד עם מום או שהוביל לפטירתו

 

חובת ההוכחה לקיומה של רשלנות רפואית

על כל אדם שמעוניין להגיש תביע בגין עילה של רשלנות רפואית, להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית וכי הוא נפגע גופנית כתוצאה ממנה. הדבר ניתן להוכחה באמצעות בדיקה של מומחה רפואי שיכול לבדוק את האדם שנפגע ולאבחן אם אכן נגרם לו נזק כתוצאה מטיפול רפואי לקוי ולא תקין. על מנת לקבוע כי טיפול שניתן ע"י רופא או ע"י הצוות שעבד עמו נחשב לרשלנות רפואית, על התובע מוטלת החובה להוכיח כי הייתה מוטלת על הרופא המטפל – החובה לתפקד באופן זהיר כלפי המטופל והוא הפר חובה זו זעת מתן הטיפול. בנוסף, על התובע להוכיח כי נגרם לו נזק גופני כתוצאה מהרשלנות הרפואית של הרופא המטפל. כלומר, יש להוכיח קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית של הרופא ובין הנזק שנגרם למטופל.

 

אבחון התנהגותו של הרופא המטפל כרשלנות רפואית

בהליך התביעה, בית המשפט בוחן אם התנהלותו של הרופא המטפל, במהלך מתן הטיפול, אכן הייתה רשלנות רפואית. לשם כך, בית המשפט מקיים שתי בדיקות:

  1. מבחן הרופא הסביר – בו בודק בית המשפט איך התנהל הרופא בעת מתן הטיפול, האם התנהל באופן סביר, האם עבד עפ"י הכללים, מהו הידע הרפואי שבו השתמש, האם העניק טיפול רפואי למטופל בעיתוי הנכון ולא באופן מאוחר מידי והאם האבחון שנתן למטופל היה רלוונטי למצבו.
  2. האם ישנו קשר סיבתי בין הטיפול שנתן הרופא למטופל ובין הנזק שנגרם לו או המחלה שהתגלתה אצלו. בשאלה זו מתמקד בית המשפט בגורם שהביא לנזק בקרב המטופל ובשאלה האם ניתן היה למנוע אותו באם היה ניתן לו טיפול רפואי אחר או אבחון אחר.

 

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית

באם החלטתם להגיש תביעה בגין נזק שנגרם לכם בשל רשלנות רפואית, יש להכין את המסמכים והאסמכתאות הנדרשים לצורך הגשת התביעה. בנוסף, ההמלצה היא לפנות לעורך דין רשלנות רפואית לצורך קבלת חוות דעת מקצועית בנוגע לנסיבות בהן התקיימה הרשלנות הרפואית ובנוגע לסיכויי הצלחתה של התביעה. ייצוג של עורך דין מומחה בתחום יכול לסייע מאוד לתובע ואף להגדיל את סיכוייו בהצלחת התביעה ובקבלת הפיצוי הכספי בגין הנזק נגרם לו.

 

שולחן משרד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *