על פניו, תמלול נשמעת כמו מלאכה פשוטה שכל אדם המתמצא בשפה יכול לבצע.

אולם במבט מעמיק יותר מתגלה שתמלול איכותי אינו פעולה כה פשוטה ויש צורך בגורם מקצועי על מנת לעשותה.

בכתבה הבאה נעסוק בחשיבות של תמלול איכותי בבית המשפט.

 

כבוד השופט, הנה הראיה

ההתקדמות הטכנולוגית העלתה את קרנן של ההקלטות וכיום כל מכשיר טלפון נייד מסוגל להקליט שיחה במינימום מאמץ. בהתאם לכך שיחות מוקלטות הן היום חלק נכבד מהראיות המגיעות לבתי המשפט בתיקים שונים, ומשמשות עדות מהימנה לנושאים הנדונים בו. יחד עם זאת, השופטים אינם נוהגים לשמוע את השיחות מוקלטות אלא קוראים בחומר הכתוב, כלומר נעזרים בתמלול. על כן תמלול הקלטות הוא חלק אינהרנטי מעולם המשפט של ימינו וכתוצאה מכך לאיכות שלו יש השפעה מכרעת.

 

לא כל ראיה היא קבילה

לא כל ראיה המגיע לפתחו של בית המשפט נחשבת לקבילה. ישנה שורה ארוכה של חוקים ופסיקות הנוגעים לקבילות הראיות המוגשות והיכולת להשתמש בהן לטובת התיק. בהקשר של תמלול הקלטות למשל, קיים פורמט משפטי מוסדר על פיו התמלול צריך להתבצע. בנוסף לא כל תמלול שנעשה על ידי אדם מהשורה נחשב לקביל. על מנת לקבל את התמלול כראיה יש צורך בתמלול שנעשה על ידי חברת תמלול מקצועית ונחשב לחוות דעת של מומחה. חשוב לציין שתמלול לוקה של ההקלטות (למשל השמטת פריטים מההקלטה או הוספת משפטים שלא נאמרו בה) הוא פעולה חמורה שעשויה אף להיחשב כשיבוש ראיות. על כן אסור להתפשר כשעוסקים באיכות התמלול.

 

כל פסיק חשוב

נוסף על ההגבלים המשפטיים, תמלול הקלטות הוא גם מלאכה בעלת מורכבות מקצועית שלא תמיד נתפסת באסוציאציה הראשונה. מתמלל מקצועי צריך להיות בעל שמיעה חדה וסבלנות כמעט אינסופית על מנת לתמלל את ההקלטות השונות כנדרש באופן מדויק. לא תמיד ההקלטות נעשות בתנאים אידיאליים (קל וחומר כשמדובר בהקלטה דיסקרטית אשר נעשית ללא ידיעתם של חלק מהגורמים בשיחה) ועל כן צריך לשמוע את ההקלטות מספר רב של פעמים בשביל לפענח אותן במלואן.

בנוסף יש חשיבות ליכולת הכתיבה. כאשר עוסקים בתמלול הקלטות למטרות משפטיות כל סימן פיסוק הוא בעל חשיבות. זאת מכיוון שלפעמים פסיק במקום הלא נכון יכול לשנות את כל המשמעות של המשפט ולהשפיע על האופן בו השופטים מעריכים את ההקלטה.

 

אין מקום לטעויות

שירותי תמלול מקצועיים שם על דגלם את ערך הדייקנות. מתמללים העוסקים במלאכה נדרשים לזריזות יחד עם אחריות וחוסר פשרות. חשוב לציין שעל מנת להבטיח את איכות התמלול המוגש חברות מקצועיות עורכות הגהה כפולה. כלומר כל תמלול עובר דרך שתי זוגות עיניים לפחות המוודאות שהתמלול אכן נעשה תוך הקפדה על נאמנות למקור ושמירה על שפה נכונה, לרבות שגיאות כתיב ופיסוק.

 

 

פסיקה משפטית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *