אחת החובות הבסיסיות של כל אזרח בישראל מגיל 18, המחויב בגיוס לצבא, היא ההתייצבות לשירות הצבאי בבסיס אליו הוא משויך. להפרת חובה זו משמעויות שונות, התלויות בעיקר במספר ימי הנפקדות מהבסיס ובהתאם לכך, נקבעים גם העונשים השונים על ידי הפרקליטות הצבאית.

 

חוק השיפוט הצבאי

כל אזרח בישראל, בהגיעו לגיל 18, מחויב לשרת בצבא לתקופה של 32 חודשים לגברים ותקופה של 24 חודשים לנשים. עם הגיוס לצבא, המתגייס הטרי נכנס למסגרת הצבאית ובהתאם לכך כפוף גם לחוק השיפוט הצבאי, הקובע את מכלול החוקים ונורמות ההתנהגות המצופות מכלל האוכלוסייה הצבאית – חיילים, משרתי מילואים, עובדים בשירות הצבא ועוד.

חוק השיפוט הצבאי מתייחס למכלול העבירות – עבירות הקיימות בתחום האזרחי – רכוש, אלימות, הטרדות מיניות וכדומה ועבירות המיוחדות למסגרת המשמעתית של הצבא, כמו עבירות נשק למיניהן ועבירות נוכחות, המתחלקות לעבירות נפקדות ועריקות. ככלל, בכל מקרה של עבירה צבאית והעמדה לדין, חשוב ומומלץ להיוועץ  בעורך דין צבאי מקצועי ומנוסה, כפי שתוכלו למצוא באתר https://idf-law.co.il.

 

עבירות נוכחות

אחת החובות הבסיסיות של כל מתגייס טרי וחייל ותיק, היא ההתייצבות בבסיס אליו הוא משויך. כל היעדרות לא מוצדקת מהבסיס ובייחוד כשמדובר בהיעדרות ממושכת, תיחשב כעבירת נוכחות, המתחלקת כאמור לעבירת נפקדות ועבירות עריקות.

עבירת נפקדות תוגדר ככזו במידה והחייל לא התייצב בבסיס למשך תקופה שאינה עולה על 21 ימים. במידה והחייל נעדר מהבסיס לתקופה הנמשכת יותר מ – 21 ימים, הוא ייחשב כעריק. לעבירות הנוכחות השונות יכולות להיות סיבות מגוונות, כמו קשיי הסתגלות, קשיים כלכליים או אידיאולוגיות אנטי צבאיות, אך המכנה המשותף לכולן הוא עצם העובדה שמדובר בעבירה צבאית, היכולה לגרור אחריה עונשים שונים.

 

דרכי הטיפול בעבירת עריקות

העונשים השונים המוטלים על העריק, נגזרים בעיקר על פי משך זמן ההיעדרות מהמסגרת הצבאית. אך מלבד העונשים השונים, חשוב לדעת כי תקופת היעדרות של מעל 24 שעות, תתווסף לתקופת שירות החובה של החייל ואף תגרור הורדה מהמשכורת באופן יחסי לתקופת ההיעדרות. בנוסף, החייל אינו זכאי לקבלת טיפול רפואי בעת תקופת היעדרותו.

היעדרות הנמשכת מעל 21 ימים ועד 75 ימים, תטופל לרוב בהליך משמעתי פנימי, או בבית דין צבאי. כאשר מדובר בהיעדרות הנמשכת למעלה מ – 75 ימים, הרי שהיא תוגדר כעבירה פלילית, אשר תטופל על ידי הפרקליטות הצבאית.

 

מהם העונשים בגין עבירת עריקות?

במידה ומדובר בתקופת היעדרות הנעה בין 21 ימים לבין 75 ימים, אשר תטופל כאמור בהליך משמעתי, היקף העונש יהיה תלוי לדרגת הקצין השופט וסמכותו, כאשר העונשים יכולים להיות קנס כספי, תקופת ריתוק (היכולה לנוע בין 7 ל – 35 ימים), הורדה בדרגה (במידה ומדובר בחייל בשירות חובה), התראה, נזיפה ואף מאסר בכלא צבאי.

תקופת היעדרות מעל 75 ימים, עלולה לגרור אחריה תקופות מאסר ממושכות ואף רישום פלילי צבאי (הנרשם גם במשטרת ישראל), המהווה 'כתם' משמעותי שילווה את העריק גם לאחר שחרורו מהצבא.

 

פטיש וספר של שופט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *