נגיף הקורונה כפה על העולם כולו מציאות חדשה.

הסגרים והגבלות הקורונה ברחבי העולם פגעו כלכלית ברבים, כאשר בחזית הפגיעה נמצאים בעלי עסקים קטנים ועצמאיים.

למרבה הצער בתקופת הקורונה לא היתה ברירה ללא מעט אנשים אלא לצבור חובות, ורבים פנו להליך פשיטת רגל במטרה למחוק את חובותיהם.

במדריך זה מרחיב על מחיקת חובות וכיצד היא מתבצעת.

 

מחיקת חובות והליך חדלות פירעון

טעות נפוצה של אנשים היא לחפש הליך מחיקת חובות. חשוב לציין כי אין הליך כזה, אלא זוהי תוצאה אפשרית של הליך חדלון פירעון, או כפי שהוא נקרא במקרה של אנשים פרטיים – פשיטת רגל.

הליך פשיטת רגל הוא הליך שנועד לאפשר לאדם שנקלע לחובות מעבר ליכולת ההחזר שלו להחזיר חלק מחובותיו לנושים שלו ואת שאר החוב למחוק. זהו תהליך שמאפשר לבעל חוב להשתקם ולצאת מחדש לחיים כלכליים. המדינה למעשה נותנת לחייב הזדמנות שנייה, וזאת מתוך אינטרס חברתי שאנשים לא יהיו כלואים בחובות לנצח.

 

כיצד מתבצע הליך פשיטת רגל?

ראשית כל יש להגיש בקשה לחדלות פירעון, ובמידה וזו מתקבלת יקבל החייב צו לפתיחת תהליכים, שהוא למעשה אישור על חדלות פירעון. צו לפתיחת תהליכים מפרט את גובה התשלום החודשי שעל החייב לשלם, כאשר גובה תשלום זה נקבע בין השאר לפי יכולת התשלום של החייב ולא לפי גובה החוב. כמו כן קובע הצו תאריך לדיון בבקשה בבית משפט במקרה של חובות מעל 150,000 ש"ח או בלשכת הוצאה לפועל בחובות נמוכים מסכום זה.

בין קבלת הצו לדיון ישנה תקופה של כתשעה חודשים, שבתקופה זו בוחנת המדינה לעומק את מצבו הכלכלי של החייב. עליו להכין דו"חות דו חודשיים הכוללים את כל הכנסותיו והוצאותיו, ולהתייצב לחקירות אצל עורך דין שמונה על ידי כונס נכסים שיאתר את על נכסיו ויעבור על הדו"חות. החוקר מוסר את המלצותיו, ובדיון נקבע אם יקבל החייב צו הפטר חלוט, מותנה או כלל לא. לכל אורך התהליך חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין מחיקת חובות מקצועי לסיוע בקבלת ההחלטות וייצוג משפטי.

 

צו הפטר ותוכנית פירעון

ישנן מספר תוצאות אפשריות לדיון בבית המשפט / לשכת הוצאה לפועל:

  • קבלת הפטר חלוט

מחיקה מלאה של חובות החייב באופן סופי. תוצאה זו מתקבלת בדרך כלל במקרים של פנסיונרים או אנשים ללא יכולת להחזיר את החובות.

 

  • קבלת הפטר מותנה

הפטר מותנה מוחק חלק מהחוב, ואת החלק שנשאר משלם החייב בתוכנית פירעון בתשלומים חודשיים למשך 36 חודשים. ניתן לשלם את החוב גם בפעם אחת ולסגור את הסיפור. לאחר תשלום החוב, שגובהו נקבע בהתאם למצבו הכלכלי של החייב ולא בהתאם לגובה החוב, מקבל החייב הפטר.

 

  • דחיית הבקשה להפטר / הארכת תקופת הביניים

במידה ועורך הדין החוקר המליץ על כך או שהחייב לא התייצב לחקירות או מילא דו"חות כלכליים, יכול בית המשפט לדחות את בקשתו להפטר או להאריך את תקופת ההמתנה ולקבוע דיון בתאריך מאוחר יותר.

 

מטבעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *