בעידן הגלובלי של ימינו, עובדים רבים אשר מחפשים עבודה לא בהכרח ימצאו אותה במדינת מוצאם. גם חברות שרוצות להצליח ברמה הגלובלית ישקלו לפתוח סניפים נוספים לחברה שלהם במדינות זרות.

על מציאות זאת לא דילגה על החברה הישראלית, ועובדים ישראלים וכן חברות ישראליות מנסים את מזלם בחוץ לארץ. מה אם כן חשוב לדעת בעת עבודה בחו"ל? כתבה זאת באה לספק לכם מידע חיוני בתחום.

 

מה הם הזכויות של עובדים ישראלים בחברות ישראליות בחו"ל?

הדבר הראשון שיש לדאוג לו לפני שמתחילים לעבוד בחו"ל הוא אישור עבודה. האחריות להנפקת אישור זה מוטלת על החברה המעסיקה שכמובן תנחה את העובד החדש להביא מסמכים שונים לצורך הנפקת האישור. כמו כן, במידה וחוזה העבודה בין העובד הישראלי למעסיק הישראלי נחתם בארץ, המעסיק מחויב לשלם עבור העובד שלו לביטוח לאומי.

בנוסף לביטוח לאומי על המעסיק להפריש לעובד שלו את כל ההפרשות הסוציאליות הנדרשות על פי חוק בישראל כמו הפרשה לקרן פנסיה ביטוח בריאות וכדומה. נוסף לכך על המעסיק לרכוש לעובד ולבני משפחתו ביטוח בריאות פרטי שיכסה אותם למשך כל תקופת שהייתם בחו"ל.

במצבים בהם המעסיק הישראלי חתם חוזה מול עובד ישראלי בתחומי הארץ, גם יתר חוקי העבודה בישראל חלים. כך למשל על מעסיק המפטר עובד בעל ותק של יותר משנה לשלם לעובד פיצוי שווה ערך למשכורת של חודש עבור כל שנת עבודה.

עובדה זאת חשובה במיוחד לנוכל העובדה שבמדינות אחרות אין החוק מחייב את המעסיק לשלם לעובד פיצויים כלל או שהיקף הפיצויים יהיה נמוך משמעותית מגובה הפיצוי שהחוק הישראלי דורש.

 

מה הם הזכויות של עובדים שנשלחו מטעם עבודתם לחו"ל?

יש סיבות רבות בגינן מקום עבודה יבקש לשלוח את אחד מעובדיו בחו"ל, החל מכנסים והשתלמויות מקצועיות ועד צורך לגייס לקוחות חדשים או לספק תמיכה תכנית ללקוחות קיימים. למרות שלעיתים העובדים נדרשים לבלות שעות רבות בהגעה ליעד, בית הדין הארצי לעבודה קבע כי זמן הטיסה עצמו אינו נחשב כחלק משעות העבודה שכן במהלך הנסיעה העובד אינו זמין ואינו יכול לעבוד.

באשר לשעות העבודה עצמם, גם בחו"ל חוקי הארת תקפים ואין המעסיק רשאי לדרוש מהעובד יותר מ-12 שעות ביממה.

מה באשר להחזרי לאש"ל? תשלום דמי אש"ל (אוכל, שינה, לינה) לעובדים השוהים בחו"ל מטעם העבודה אינו מוסדר בחוק. מסיבה זאת בנושא זה דמי האש"ל שישולמו לעובד, אם ישנם כאלה, נתונים לשיקולו של המעסיק. תשלום על ביטוח בריאות בחו"ל לעומת זאת, הוא בגדר חובה ועל המעסיק לדאוג לרכוש לעובדיו השוהים בחו"ל לצרכי עבודה פוליסה מתאימה.

מדינת ישראל חוקקה חוקים רבים על מנת לשמור על האינטרסים של העובדים בישראל ולהגן עליהם מפני ניצול. חוקים אלו תקפים גם במידה והעובד אינו נמצא במדינת ישראל. במידה ומעסיק כלשהוא הפר את ההנחיות מומלץ להיעזר בעורך דין דיני עבודה על מנת למצות אתו את הדין.

 

פסל צדק זהוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *