לבית הדין לענייני משפחה ולבית הדין הרבני יש את אותן סמכויות כאשר מדובר בהליך גירושין.

עם זאת, רק בבית הדין הרבני ניתן לערוך את טקס קבלת הגט.

המאמר יפרט את תהליך פתיחת תיק הגירושין ברבנות.

 

הסמכויות של בית הדין הרבני

כאשר זוג עומד בפני גירושין עליו לפתוח תיק גירושין ברבנות או בבית משפט לענייני משפחה על מנת לדון בכל הקשור להסדרי ראייה, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש ועוד. כדי לקבל גט ניתן לפנות אך ורק לבית הדין הרבני מכיוון ששם גם נערך טקס הגט עם 3 דיינים ועדים של בני הזוג. בין אם הגירושין בהסכמה ובין אם לאו הטקס חייב להתקיים על מנת לקבל את הגט. יתרה מכך, זוג יהודים שהתחתן בחתונה אזרחית ומעוניין להתגרש יוכל להגיש תביעת גירושין אך ורק לבית הדין הרבני גם אם נישאו בחו"ל. בכל הקשור למזונות עבור ילדים בית הדין הרבני ידון בכך רק אם יש הסכמה בין שני בני הזוג המתגרשים, אחרת יש לעשות זאת בבית משפט לענייני משפחה.

 

כיצד מגישים תביעה לבית הדין הרבני?

את התביעה לבית הדין הרבני מגישים באמצעות עורך דין גירושין ודיני משפחה על מנת למצות את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים. עורך הדין מכין את התביעה על פי האינטרסים של בן או בת הזוג שפנו אליו על מנת להתגרש. באותה מידה ניתן לפנות אליו גם לצורך הסכם גירושין וכך למנוע התרוצצות לבית הדין הרבני או האזרחי. את התביעה מגישים לבית הדין הרבני על פי הכתובת האחרונה המשותפת של בני הזוג המתגרשים. בתביעה יהיה כתוב מה בן הזוג דורש מבחינת חלוקת הרכוש, מזונות אישה, מזונות ילדים ודברים נוספים שאין עליהם הסכמה. לבית הדין הרבני ניתן גם להפנות בקשות לצורך עיכוב יציאה מהארץ, צו עיקול וכד'. יש לשלם אגרה, למלא טפסים ולצרף אליהם מסמכים נוספים כמו: צילום תעודת זהות, צילום תעודת נישואין וצילום כתובה. לאחר קבלת המסמכים בית הדין הרבני יקבע את מועד הדיון הראשון. כאשר מגיעים לבית הדין הרבני לצורך קבלת הגט נערכים שני מפגשים. המפגש הראשון מיועד לניסיון שלום בית וכאשר הוא אינו צולח ממשיכים אוטומטית למפגש השני בו עורכים את טקס הגט.

 

תביעת גירושין בהסכמה לבין הדין הרבני

כאשר בני הזוג מעוניינים לסיים את הקשרים ביניהם באופן ידידותי ובהסכמה, ניתן להגיש בקשה לגירושין לבית הדין הרבני בצירוף הסכם גירושין חתום, גם אם אושר בבית המשפט לענייני משפחה. אם עדיין ההסכם לא קיבל תוקף משפטי, ניתן להגיש אותו בצמוד לבקשת הגט מבית הדין הרבני לצורך אישור. בין אם פונים לעו"ד גירושין ובין אם זהו עורך דין ירושות וצוואות, שניהם עוסקים בדיני משפחה ויכולים לנסח הסכם גירושין על מנת שיהיה תקף בבית הדין הרבני.

 

שופט מרכזי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *