כולנו מקווים להעביר את השירות הצבאי שלנו בשלום ושלווה ולחזור לחיים האזרחיים בריאים ושלמים כפי שהגענו. אך לצערנו, פציעות וחבלות במהלך השירות הצבאי הן תופעות די שכיחות, המצריכות את ההתייחסות הראויה. בכדי למצות את זכויותיכם במקרה כזה, חשוב שתכירו את הליך התביעה- את מי תובעים ואיך?

 

תשמור על העולם ילד

כישראלים, כולנו מכירים את המציאות בה אנו נדרשים בגיל 18 לתרום את מיטב שנותינו להגנה על המדינה ושמירה על בטחונה ולהתגייס לצה"ל. בין אם התגייסנו לתפקיד עורפי ובין אם לתפקיד לחימה, אין ספק כי הגיוס מלווה במוטיבציה רבה, יחד עם הציפייה והרצון לסיים את השירות הצבאי כפי שהתחלנו אותו – בריאים בגופנו ונפשנו.

לצערנו, המציאות של חבלות ופציעות בשירות הצבאי, לאו דווקא בתפקידים קרביים, היא מציאות שכיחה ונפוצה, העלולה לגרום לחבלות חמורות ובמקרי קיצון, אף למצב של נכות קשה וקבועה. במקרה כזה, חשוב שתפעלו למיצוי זכויותיכם והפיצוי המגיע לכם, באמצעות פנייה לעורך דין נזיקין, שכן לבחירת עורך דין נזיקין מומלץ ישנה חשיבות מיוחדת, עוד בשלב המקדים לתביעה.

 

את מי תובעים למעשה במקרה כזה?

הנטייה הראשונית של רוב האנשים היא לחושב כי במקרה של חבלה או פציעה במהלך השירות הצבאי, הרי שהתביעה תהיה מופנית כלפי הצבא. אלא שעל פי חוק הנכים, אשר מכוחו מוקנית לחיילים הזכות להגיש את תביעתם, על הנפגע להגיש את התביעה למחלקת התביעות במשרד הביטחון.

הסיבה העיקרית לכך היא עצם העובדה כי החוק מטיל על צה"ל את האחריות המוחלטת לפגיעה ואין צורך בהוכחת האשמה של הצבא בגרימת הנזק. כך, בין אם נחבלתם עקב משימה שהוטלה עליכם ובין אם נחבלתם באופן עצמאי, הרי שאין צורך לחפש את האשם, היות ועל הצבא חלה האחריות המוחלטת שהזכרנו. על אף שאין צורך להוכיח אשמה, בכדי שהתביעה תתקבל, עלינו יהיה להוכיח כי התקיים קשר סיבתי בין הנזק שנגרם, לבין תנאי השירות.

 

איך מתבצע הליך התביעה?

בשלב הראשון, מומלץ כי התובע ימלא דו"ח פציעה ייעודי, שמטרתו העיקרית היא לאשר כי החייל אכן נפגע במהלך שירותו הצבאי. בדו"ח זה צריכים להיכלל באופן מקיף ומפורט הפרטים הבאים – היכן התרחשה הפציעה, תיאור נסיבות המקרה, מועד ושעה מדויקת של האירוע, מסמכים ותיעודים רפואיים רלוונטיים ועוד.

את דו"ח הפציעה יש להחתים על ידי מפקד היחידה והגורם שהעניק טיפול רפואי לנפגע- רופא או קצין הרפואה. דו"ח הפציעה הוא אמנם פרוטוקול חיוני, אך ניתן להגיש את התביעה גם בלעדיו, אלא שבמקרה כזה יש לאשש את המקרה הפציעה בעדים. את המסמכים יש להגיש לקצין התגמולים של משרד הביטחון, המחליט בהתאם על המשך הטיפול.

 

עורך דין דיני נזיקין

בעוד שבמקרים בהם נגרמה פגיעה כתוצאה מלחימה או אימון, הקשר הסיבתי יהיה קל להוכחה, במקרים אחרים, ללא ספק יהיה מומלץ עבורכם להתייעץ עם עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, שישמש עבורכם כעין מקצועית ויעשה לכם סדר בהליכה הבירוקרטיה והגשה נכונה של הטפסים.

עורך דין צבאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *