הטיפול בתנאים בבסיס צבאי בעונת הקיץ הוא פעמים רבות לוקה בחסר. על החיילים להתמודד עם טמפרטורות קיצוניות, תשתית אוורור בעייתית, ותנאים אשר אינם מאפשרים עבודה תקינה וחיים סבירים. המעבר של בסיסי צה"ל לדרום הארץ הפך את הבעיה לדחופה יותר ונפוצה בהרבה. במאמר זה נפרט על דרכים להגשת תלונה לנציבות קבילות החיילים בעניין התנאים בבסיס בעונת הקיץ.

 

כדאי לפנות לפיקוד הישיר כצעד ראשון

אחד מהדברים אשר צה"ל רואה כקריטיים לקבלת תלונה כמוצדקת, הוא עירוב של הדרג הפיקודי הישיר. אם הלכתם וישר הגשתם קבילה, בלי שניסיתם לעבוד מול הצירים המקובלים, הסיכוי שהיא תתקבל הוא למעשה אפסי, כמובן אלא אם הקבילה היא על הפיקוד. הסיבה לכך היא ששמירת המדרגים הפיקודיים היא נשמת אפו של צה"ל ושל כל צבא בעולם, והעקיפה שלה יכולה להיעשות רק במקרים חריגים. לכן, בין אם מדובר על הזמנת טכנאי מזגנים, תיקון תריסים, או פתרון בעיות אחרות, אל תתפתו להגיש את הקבילה לפני שהגעתם למפקדים שלכם ודיברתם איתם. אם תרצו, תוכלו גם במהלך השיחה לומר שאתם מתכננים להגיש קבילה, ויתכן שעצם האמירה הזו תוביל את המפקדים הישירים שלכם לפעול ולטפל בתקלה.

 

בצעו סקר שלם על ממדי התופעה

הסיכוי של הקבילה שלכם להתקבל יהיה משמעותית יותר גדול אם תנסו להראות שמדובר בתופעה גורפת, ולא במקרה שנכון רק לגבי חדר אחד. נסו לברר מידע מחיילים אחרים על מקומות שונים בבסיס אשר סובלים מהזנחה דומה, ובמידת האפשר על פי חוקי בטחון מידע צלמו את הליקויים כולם. בסופו של דבר, הפקידים העוברים על קבילות החיילים חייבים להתמודד עם כמות עצומה של פניות, וזמנם מוגבל. יתכן מאוד שאם הקבילה שלכם לא תהיה מקיפה, ותראה שיש פה בעיה אמיתית הדורשת פתרון מהיר והחלטי במעורבות דרגים גבוהים, היא למעשה לא תטופל כלל.

 

ניסוח הקבילה עצמה

השלב האחרון להגשת הקבילה, הוא למעשה ניסוח שלה בכתב. חשוב מאוד להקפיד על צורת כתיבה נאותה, ללא שגיאות כתיב, ובניסוח ברור. אל תתפתו לפרט סיפורים ארוכים במכתב הקבילה שלכם. נסחו את טענותיכם בצורה תמציתית ומדויקת, ואם יש לכם מספר טענות הקפידו להפריד ביניהן לנוחות הבודק. תוכלו לשלוח את הקבילה במגוון של אמצעי תקשורת, כולל במייל, דואר ופקס. אם אתם משרתים בבסיס סודי, או בתפקיד מסווג, חשוב מאוד לדאוג לכך שהמסמך לא יכיל שום מידע סודי, אחרת אתם עלולים להישפט על עבירת ביטחון מידע חמורה מאוד. במהלך ניסוח הקבילה, נסו להשתמש בשפה מכובדת ככל האפשר. גם אם הפיקוד ביחידה שלכם פעל לא כשורה, או פגע בכם באופן אישי, אל תתנסחו בצורה מבזה או אלימה כלפיו. הגישו את הקבילה בצורה מכובדת, פרטו כהלכה, ובקיץ הבא כבר תיהנו מתשתית מעולה.

איש צבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *