הליך של חדלות פרעון ושל פשיטת רגל, שניהם תהליכים של מצב בו אדם פרטי, חברה, או תאגיד, נתונים תחת חוב שאין ביכולתם להסדיר, ושגדול מהכנסותיהם או נכסיהם. אך בכל זאת, קיימים הבדלים מהותיים בין השניים. במאמר זה נסקור את המשמעות של כל אחד מההליכים, את התהליך, ואת השוני בניהם.

 

פשיטת רגל

הליך פשיטת רגל הוא הליך חדלות פרעון המיועד לאדם היחיד אשר נקלע לחובות שאינו יכול להסדיר. מטרה אחת של ההליך היא לסייע לאדם להחזיר את חובו לנושיו. מטרה נוספת היא לסייע לאדם אשר נקלע לחובות מכל סוג, לצאת ממצב זה, בהמצאות הפטר חובות, ולסייע לו להתחיל דרך חדשה ולהשתקם.

לתהליך פשיטת ההרגל ארבעה שלבים מוגדרים. הראשון הוא בקשת פשיטת הרגל. השני הוא צו כינוס, שלב ביניים שנמשך כתשעה חודשים. השלב השלישי הוא דיון וקבלת הפטר, והשלב הרביעי הוא תכנית פירעון.

 

הליך חדלות פרעון

תהליך חדלות פרעון שם דגש על שיקומו של החייב והחזרתו למסלול התעסוקה. בתהליך זה, בהתאם לגובה החוב, יוחלט מי ידון בהליך. בין 50,000 ש״ח ל150,000 ש״ח, לשכת ההוצאה לפועל היא המוסמכת לדון בבקשה. כשמדובר ב150,000 ש״ח ומעלה, יש לפנות לבית משפט השלום, שהוא המוסמך לדון בבקשה.

הזכאים להגשת בקשה הם אדם פרטי, עוסק מורשה או פטור, בעלי חוב של למעלה מ50,000 ש״ח, בעלי שייכות נוכחית למדינת ישראל בשישה חודשים אשר קדמו לבקשה.

 

השוני בין התהליכים

חדלות פירעון הינו תהליך אשר יכול להתבצע הן באמצעות אנשים יחידים והן עבור חברות ותאגידים ואילו פשיטת רגל הינו תהליך הנועד לאנשים יחידים בלבד. הבדל נוסף הוא אלמנט השיקום הכלכלי הבא לידי ביטוי בתהליך חדלות הפרעון בו מחויב האדם להשתתף בקורס או בסדנה אשר מטרתה הקניית הרגלי צריכה וכלכלה נכונים אשר יעזרו לאדם להשתקם ולהמשיך את חייב תוך ניהול כלכלי נכון ושקול.

בנוסף, בניגוד לפשיטת רגל בה יש סדר זמנים מוגדר ולאחר 4.5 שנים האדם מקבל את הפטור מחובותיו הנותרים, בהליך חדלות פירעון ישנו אינטרס לשני הצדדים לסיים את התהליך במהרה במסגרת זמן קצרה יותר ולפתוח דף חדש בחיים הכלכליים.

 

חשוב לזכור

ראשית, חשוב לקרוא ולאמוד היטב את ההבדלים והשונויות שבין תהליך פשיטת הרגל לתהליך חדלת הפרעון.  רצוי להיוועץ בעורכי דין איכותיים ומנוסים, כדוגמת עדי עקראוי ושות' במידת האפשר על מנת לוודא שאכן התהליך מתאים עבורכם ואכן יש לכם בו צורך.

 

לסיכום

יש לזכור כי פשיטת רגל או חדלות פרעון הן אינן כתם עליכם ואינן יפגעו במצבכם החברתי או הבין אישי ועל כן במידה ונקלעים לחובות גדולים רצוי להתחיל בתהליכים אלו מוקדם ככל הניתן ולא למשוך את החובות זמן רב כך שגודל החוב ילך ויעצים. תחילת תהליך מוקדמת תועיל הן עמכם והן עם הנושים להם אתם חייבים כסף.

עורך דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *