בעולם כיום הצורך בזיהוי ואימות מסמכים שונים הוא חשוב מאוד, במיוחד בהקשר הבינלאומי. התהליך של אישור מסמכים ישראליים לשימוש במדינות זרות יכול להיות לעיתים מורכב ומבלבל. בדיוק כאן נכנס לתמונה אפוסטיל.

אפוסטיל היא תעודה או חתימה מיוחדת, שמפשטת את תהליך האימות, ומקלה על קבלת מסמכים במדינות שונות. אז מהי אמנת אפוסטיל, מה המטרה שלה ואיך חותמת אפוסטיל עובדת? נסקור את כל אלה במאמר שלפניכם

 

מה זה אפוסטיל?

אפוסטיל היא תעודה שמונפקת על ידי אחת הרשויות הייעודיות במדינה שנכללת באמנת האג, וזאת כדי לבטל את הצורך באימות מסמכים ציבוריים זרים. מטרת האפוסטיל היא לוודא את אמיתות מקור המסמך ואת החתימה של האדם שהוציא את המסמך או אישר אותו.

בעצם מדובר באישור של מסמך שהונפק במדינה שחברה באמנת האג ויש לו תוקף משפטי שלא מצריך אימות נוסף מצד הרשויות. כל אזרח במדינה יכול להגיש בקשה לאפוסטיל. חותמת אפוסטיל מחיר משתנה בהתאם לצרכים השונים.

יָעוּדִי

אמנת האפוסטיל

אמנת האפוסטיל, שידועה בשמה אמנת האג, נחתמה בעיר ב-5 באוקטובר בשנת 1961. מדובר באמנה בינלאומית שמפשטת את תהליך אימות המסמכים לכל המדינות שחברות באמנה. למעלה מ-120 מדינות שונות חתמו על האמנה וחברות בה, ביניהן ארצות הברית, רוב מדינות אירופה ומדינות רבות אחרות.

בכל מדינה כזו נותנים לרשות מסוימת את האחריות על הנפקת אפוסטיל לצורך אישור מסמכים. האמנה נולדה מתוך הרצון להפוך את התהליך של שיתוף בירוקרטי בין המדינות לקל יותר ולעזור לעידן הגלובלי לממש את עצמו.

 

אז מה התפקידים של אפוסטיל?

אפוסטיל משרת מספר מטרות חיוניות. הוא מייתר את הצורך בתהליכי לגליזציה מורכבים שגוזלים זמן לאזרחים, כגון אישור מהשגרירות, אישור תעודות לידה ועוד. תפקיד נוסף הוא הבטחת אותנטיות של מסמך. על ידי חותמת אפוסטיל המדינה מאשרת את זה שהמסמך נכון, אמיתי ומקורי.

ברמה הגלובלית, אפוסטיל מקל על עסקאות בינלאומיות על ידי כך שהתהליך מקל על שימוש במסמכים שונים ביניהם חוזים, ייפוי כוח ועוד. גם ברמה האישית ניתן לקבל אפוסטיל על מסמכים אישיים כמו תעודות לידה, תעודות נישואין ועוד- וכך לטפל בעניינים אישיים בינלאומיים בקלות רבה יותר.

פונקציות

איך עובד אפוסטיל?

תהליך קבלת אפוסטיל לרוב כולל הגעה אל הרשות ואימות המסמך, הפרטים והחתימות השונות. לאחר האימות ניתן להגיש אותו לגוף שאחראי על אפוסטיל במדינה. הרשות הזו מנפיקה את תעודת האפוסטיל, שמצורפת אל המסמך המקורי או אל העותק המאושר של המסמך שהוגש. לאחר מכן ניתן להציג את המסמך בצירוף החותמת בגופים בינלאומיים שונים ללא בעיה.

 

לסיכום

אמנת האג הובילה לתהליך אישור מסמכים בינלאומי מהיר ופשוט בזכות האפוסטיל. כך ניתן לקדם הליכים בירוקרטיים רבים בתחומים שונים. כדי לקבל אפוסטיל יש להגיש מסמך אל הרשות הייעודית במדינה.

מסמכים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *