החוק בישראל מתייחס במספר היבטים למצבים בהם לא ניתן לגבות את החובות מהחייב, כאשר אחד החוקים המוכרים בתחום הוא פקודת פשיטת הרגל. חוק פשיטת רגל עבר מספר גלגולים ושינויים והחל משנת 2018 הוא מוכר בשמו המחודש – החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי. נבהיר כאן מה הוא אומר

 

פקודת פשיטת הרגל

במצבים בהם החובות נצברים ומתחילים להיערם ומגיעים למצב בו החייב אינו מסוגל לפרוע את סך חובותיו, החוק בישראל קובע מספר דרכים ואפשרויות להסדרת החובות, על מנת לסייע לחייב לצאת מהבור הכלכלי אליו נקלע –  לפרטים מלאים היכנסו לכאן.

אחד מהחוקים המוכרים והנפוצים בתחום הוא, פקודת פשיטת הרגל, שמקורה עוד בימי המנדט הבריטי ובמסגרתה, החייב נדרש לשלם חלק מחובותיו ולאחר מכן, יקבל פטור מתשלום יתרת החובות.

 

מדוע התעורר הצורך בשינוי פקודת פשיטת הרגל?

הצורך בשינוי פקודת פשיטת הרגל התעורר בעיקר של שתי סיבות עיקריות:

 

התאמת החוק למציאות המודרנית

מקורה של פקודת פשיטת הרגל עוד בימי המנדט הבריטי ולאור העובדה כי המציאות השתנתה מקצה לקצה במהלך עשרות השנים שחלפו, הרי שעלה הצורך בשינוי החוק והתאמתו למציאות המודרנית.

 

שינוי התפיסה

לתהליך פשיטת רגל הייתה קיימת סטיגמה שלילית, שהביאה לא אחת למצב בו החייב חשש מפני תהליך זה ונשאר להתמודד בצורה עצמאית עם חובותיו.

 

מהו החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי?

הצורך בהתאמת פקודת פשיטת הרגל למציאות של ימינו, כמו גם בשינוי התפיסה והסטיגמה השלילית שדבקו לפקודת פשיטת הרגל, הביאו את המחוקק לשנות את החוק בשנת 2018, כאשר מלבד שינוי השם ל – חוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי, התבצע גם שינוי תפיסתי במהות התהליך, בו הדגש נמצא בתהליך השיקום של החייב.

בנוסף על כך, החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי מאפשר מענה מהיר ומקוצר לאנשים פרטיים ובעלי עסקים שנקלעו למצב של חדלות פירעון ובעיקר במצבים בהם סך החובות שצברו אינו עולה על סכום של כ – 150,000 ₪.

 

תהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי

במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, על החייב להגיש בקשה אל הממונה, אשר יבחן את תנאי הבקשה. במידה ונפתח ההליך, ממונה נאמן אשר יבחן את הנסיבות שהביאו להיווצרות החובות ואת מצבו הכלכלי של החייב, נתונים שיאפשרו לו לקבוע את תכנית השיקום הכלכלית שתבוא לאישור בבית המשפט. בסופו של תהליך, יקבל החייב הפטר מחובותיו.

 

מה הרעיון העומד מאחורי החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי?

הרעיון העומד מאחורי החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא שגם אנשים נורמטיביים עלולים להיקלע למצב של חדלות פירעון ובמקום להעמיק את הסחרור הכלכלי, אנחנו כחברה, מעוניינים לשקם אותם ולהחזיר אותם אל מעגל העבודה.

 

לסיכום

החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי החליף משנת 2018 את פקודת פשיטת הרגל, כשהוא שם לדגש את הצורך בשיקומו הכלכלי של החייב. במסגרת תהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תיבנה לחייב תכנית מסודרת להסדרת החובות (לרבות הגבלות מסוימות) ובמידה והחייב עמד בתכנית שנקבעה לו, הרי שהוא יקבל בסוף התהליך הפטר מלא מחובותיו.

חוֹק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *