כאשר אדם נפטר ללא צוואה, הירושה שלו מתחלקת בין בן הזוג לילדיו. אם אין לנפטר בן זוג, ילדיו יורשים את כל עזבונו. אבל מה קורה כאשר האדם שנפטר היה בתהליך גירושים, או בדיוק נכנס לזוגיות חדשה? אם המצב המשפחתי של הנפטר לא היה מוגדר באופן ברור, הטוענים לירושה עלולים להיכנס לתהליכים משפטיים מתישים. כדי למנוע מצב כזה, אספנו לכם את מה שצריך לדעת על עדכון צוואה בעת שינוי סטטוס משפחתי.

כאשר אדם נפטר הוא מותיר אחריו רכוש שיורשיו מקבלים אחריו. לפי החוק בישראל, אם אדם לא ערך צוואה לפני מותו הרי שהרכוש שלו מתחלק באופן הבא: בן או בת הזוג מקבלים את כל המיטלטלין ששימשו את בני הזוג במשותף, כלומר, רכוש שאינו נדל"ן או כסף – חפצים, רהיטים, אוטו וכדומה.

רכוש שכולל נדל"ן, חשבונות, תיקי השקעות, וכל דבר אחר מלבד החפצים המשותפים ששימשו את הזוג – מתחלק 50-50, חצי הולך לבן או בת הזוג וחצי לילדי הנפטר. בתוך הוראות החוק, שנראה לכאורה ברור, ישנם לא מעט שטחים אפורים אומר לנו עו"ד עודד וולף, מומחה לצוואות וירושות (למידע נוסף >>>). למשל האם בן זוג בתהליכי פרידה עדיין נחשב יורש? ומה קורה כשמדובר בידועים בציבור, זוג חד מיני או פסולי חיתון?

 

חוק הירושה

רוב האנשים מעדיפים לחשוב על החיים ולא לעסוק בנושא כמו מוות. אבל חשוב לדעת שלפי חוק הירושה, כל עוד לאדם אין צוואה העיזבון שלו אמור להתחלק בין היורשים החוקיים לפי הוראות החוק. עם זאת, אם יש לאדם צוואה – חלוקת הרכוש נקבעת על פי הצוואה בלבד, אפילו אם, למשל, אף אחד מהיורשים הטבעיים לא מופיע בה כיורש.

הרבה אנשים לא עוסקים בכך, משום שממילא היורשים הטבעיים שלהם – בן או בת זוג וילדים – הם היורשים שהם היו רושמים בצוואה, לו היו עורכים אחת. אבל, כאשר אדם נמצא במצב אישי-משפחתי לא ברור, ההמלצה החד-משמעית היא לערוך צוואה כדי למנוע מאבקים משפטיים לאחר מותו.

חוק הירושה

מי נחשב לבן זוג לצורך ירושה

מי שיורש אדם שאין לו צוואה הם בן או בת הזוג וילדיו. מי נחשב לבן זוג של הנפטר? לפי חוק הירושה בן זוג הוא קודם כל מי שרשום כנשוי לנפטר. החוק לא בודק מה היה מצב הזוגיות בין בני הזוג, וכל עוד הרישום הוא כנשואים – בן הזוג נחשב ליורש. זה תקף גם לבני זוג שנמצאים בתהליך גירושים, ואפילו אם הם פרודים זמן רב.

לא חסרים מקרים בהם נפטר אדם שהיה בתהליך גירושים קשה ומכוער, ועזבונו עבר לבת הזוג למרות שהיה קרע משמעותי ביניהם. יכול להיות גם מקרה שבו הבעל מעכב את מתן הגט, ובינתיים האישה נפטרת, ואז הבעל יורש אותה. כמובן, ילדיה יוצאים למאבק בניסיון להוכיח שהם כבר לא היו זוג, אבל זה יכול להיות תהליך ארוך ומתסכל כיוון שלפי החוק היבש הבעל יורש את אשתו.

 

ידועים בציבור וזוגות חד מיניים

לצורך ירושה לא חייבים להיות רשומים כנשואים. גם בני זוג שרק התחילו את הזוגיות יכולים להיחשב כיורשים אם הסביבה מכירה בזוגיות. אם הם מנהלים משק בית משותף, משלמים חשבונות יחד או רשומים באותה כתובת – הם נחשבים לידועים בציבור ובני הזוג יורשים זה את זה. הדבר נכון גם לזוגות חד-מיניים שיש להם זוגיות. עם זאת, אם אחד מבני הזוג עדיין רשום כנשוי למישהו אחר, בזמן שהוא מנהל זוגיות חדשה נוצרת בעיה. זאת משום שבן זוג יורש הוא קודם כל מי שרשום כנשוי לנפטר.

 

חשיבותה של צוואה

עריכת צוואה מסודרת, במיוחד עבור זוגות בתהליכי פרידה או בתחילת זוגיות חדשה, היא הפתרון הטוב ביותר להסדרת הירושה. צוואה מאפשרת לאדם להסדיר את הירושה באופן שהוא מרגיש שהכי נכון לו וללא תלות במעמד האישי-משפחתי שלו בעיני החוק. כמו כן, הוא יכול לעדכן את הצוואה בכל עת בעזרת עורך דין ואפילו לבד: צוואה שנכתבת בכתב יד, בצלילות דעת, עם תאריך וחתימה – תקפה לכל דבר ועניין.

עם זאת, כדי למנוע תהליכים משפטיים וטענות שהצוואה לא נכתבה מרצון חופשי או ממחשבה צלולה או שמה שאמר האדם בעל פה לא הובן כהלכה, עדיף לערוך צוואה בעזרת עורך דין בתהליך מסודר שגם ידאג לעגן את כל רצונותיכם ובסופו של התהליך הצוואה תישמר כחוק אצל רשם הירושות. כמובן שלכל עניין הצוואות יש השלכות מיסוי, על כך נדבר במאמר הבא שלנו.

עדכון הצוואה לאחר גירושין או נישואים מחדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *