תאונות בעבודה יכולות לגרום לעובדים לנזק שיימשך לאורך שנים.

עם זאת, מדינת ישראל, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, דואגת להציע פיצויים עבור מי שזכאי להם, ובכך להקל על הפגיעה.

מה זאת תאונת עבודה? איך מגישים תביעה לביטוח לאומי ומה עוד חשוב לדעת על תאונות עבודה? על כך בכתבה הבאה.

 

מה מוגדר כתאונת עבודה?

היום בישראל, החוק מגדיר תאונת עבודה, ככל פגיעה אשר נגרמה לעובד במהלך ובעקבות עבודתו, כאשר מדובר במצבים חריגים ביחס לעבודה עצמה. ראשית, מדובר כמובן על מקרים בהם עובד נפגע במהלך עבודתו כמו עובדים במפעל, בניין או כאלו אשר עושים שימוש בציוד או בחומרים מסוכנים, ונפגעים עקב השימוש בהם או בעקבות תקלה בציוד. עם זאת, בנוסף למקרים אלו, תאונת עבודה נחשבת גם במקרים בהם עובד נפגע בדרכו אל או בחזרה מהעבודה בתאונת דרכים, וזאת בלבד שהוא לא שינה את הדרך השגרתית שלו. כמו כן, ישנם מקרים שאינם מוגדרים כתאונת עבודה, אבל עדיין יזכו את הנפגעים בדמי פגיעה מהביטוח הלאומי. מדובר במצבים בהם נגרמת לעובד פגיעה ארוכת טווח כתוצאה ממאפייני העבודה שלו. חלק מהמקרים מוגדרים כ״מחלת מקצוע״ כאשר הכוונה היא למחלה שנגרמה לעובד, וניתן להוכיח שהגורם לה הוא אופי העבודה שלו,, כך גם מקרים של מיקרוטראומה, בהם נפגע אזור בגופו של העובד (למשל, פרק כף היד) כתוצאה מעבודה ממושכת המפעילה אזור זה, ובכך גורמת לו נזק ארוך טווח. בכל מקרה, אם יש חשד לפגיעה אשר מקורה בעבודה, מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין תאונות עבודה אשר יוכל לסייע באפיון הפגיעה, וכן לנהל עבורכם את תיק התביעה מול הגורמים הנדרשים.

 

מה הן הזכויות של נפגע תאונות עבודה?

במקרים בהם יש חשד לתאונת עבודה, חשוב להכיר את הזכויות שמגיעות על פי חוק לנפגעים. ראשית, הטיפול הרפואי בעקבות הפגיעה ניתן בחינם במידה ואכן מדובר בתאונת עבודה. בנוסף, אם לאחר הטיפול הרפואי הקונבנציונאלי קיים צורך בטיפול משלים מסוגים שונים, ניתן לקבל גם אותו בחינם באמצעות פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. בנוסף, כל נפגע מתאונת עבודה זכאי לדמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. מדובר בעצם בפיצוי הנועד להשלים את משכורתו של העובד בעקבות ימי העבודה שהחמיץ בגין התאונה שעבר. באשר לדמי פגיעה, חשוב לדעת כי הם ניתנים רק כעבור 13 שבועות. יתר על כן, במידה ונגרמה לעובד פגיעה חמורה אשר מתבטאת בנכות, ניתן כמובן לזכות באחוזי נכות מהביטוח הלאומי. על פי אחוזי הנכות שנקבעו ניתן לקבל קצבה חודשית, וכן סיוע במגוון תחומים כמו שיקום וסיוע בלימודים.

 

איך מגישים תביעה לביטוח הלאומי?

השלב הראשון בהגשת התביעה לגבי תאונת עבודה הוא קבלת הפניה מהמעסיק לטיפול רפואי בעקבות תאונה. לאחר מכן, במהלך הטיפול הרפואי יש לבקש תעודה ראשונה לנפגע עבודה. באמצעות מסמכים אלו, יחד עם תיעוד של התאונה, של הפגיעה הגופנית והטיפול הרפואי שניתן, אפשר להתחיל בתהליך התביעה מול הביטוח הלאומי.

 

כלי משפטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *