מפרצת מוחית היא תופעה רפואית שנגרמת עקב חולשת הדפנות במוח. מדובר באירוע מאוד מסוכן שגם אם עברתם אותו בשלום, יכול להוביל לבעיות וסיבוכים בעתיד. במאמר הבא נפרט לכם על התסמינים לזיהוי מפרצת מוחית, על דרך הטיפול בה ועל גורמי הסיכון שיכולים להשפיע על היווצרותן של מפרצות.

 

מהי מפרצת מוחית?

מפרצת מוחית היא פגיעה נוירולוגית שקטה, שיכולה לפגוע בצורה חמורה, ואף להוביל למוות. מדובר בהתרחבות של עורקי המוח, שקורית בעקבות היחלשות הדופן שלהם. המפרצת עלולה לגרום לדימום פנימי מסיבי שלרוב לא מטופל מיידית עקב היות המפרצת קשה מאוד לזיהוי. כך, המפרצת יכולה להוביל לפגיעה נוירולוגית מיידית, או לחילופין מאוחרת וגם למוות. הסכנה גדלה ככל שהמפרצת גדלה, כיוון שזה יוביל לקריעה של הדפנות, שטיפול בה הוא מסובך יותר מאשר הטיפול הנדרש בגילוי מקדים של המפרצת.

 

התסמינים למפרצת מוחית

מפרצת מוחית לא מלווה בתסמינים, לכן כל כך קשה לאבחן אותה. מה שכן יכול לקרות הוא שכאשר היא גדלה, היא יכולה לגרום ללחץ מקומי באזורי המוח והעצבים התוך גולגולתיים. זה מתבטא בכאבי ראש, ראייה כפולה, טשטוש של הראייה, צניחה של העפעפיים, הרחבת האישונים ואף חולשה בשרירי פנים. חשוב לזכור כי כל אלו, הם התסמינים שקורים כאשר מדובר במצב מתקדם של המפרצת ועל כן הם מחייבים פנייה מיידית לטיפול רפואי.

 

כיצד מטפלים?

דרך הטיפול הנפוצה ביותר במפרצות מוח היא בעזרת צנתר מוח. בעזרת הצנתר מחדירים אל חלל המפרצת סלילים של פלטינום שגורמים לחסימה שלה. הם אלו שמונעים את זרימת הדם אל המפרצת וכך הורסים אותה. היא נדחסת בסלילים עד כדי סגירה מוחלטת שמונעת ממנה לדמם. השימוש בסלילים מותנה ברוחב המפרצת, כלומר בנקודת החיבור שלה לעורק שלה.

כשמדובר במפרצת שיצרה דימום תוך-מוחי, נדרשות פעולות נוירוכירורגיות כמו ניקור מותני, החדרת נקז, דקומפרסיה מוחית ועוד בשילוב של טיפול תרופתי. על כן, התנהלות לא נכונה יכולה להוביל בקלות לכדי רשלנות רפואית מפרצת במוח.

 

גורמי הסיכון למפרצות מוחיות

ישנם מספר גורמים, שיכולים להוביל אתכם ללקות במפרצת מוחית. הראשון הוא הגנטיקה, שמגבירה את הסיכוי להיחלשות של דפנות כלי הדם וכך גם למפרצת. ניתן לזהות את היחלשות הדפנות דרך מחלות קולגן כמו למשל תסמונת מרפן. על כן, אם הרקע המשפחתי מציג קרובים שלקו במפרצת מוחית, יש לבצע בדיקות שגרתיות.

הגורם השני הינו מומים מולדים. תינוקות אשר נולדים עם חיבור לא תקין שבין העורקים לוורידים, או עם רשת נימים לא תקינה, יכולים להגיע לנזק במימדים גדולים עקב הלחץ שנוצר על רקמת המוח. הגורם השלישי הינו בעקבות חבלות ראש או זיהומים מוחיים. לבסוף,  ישנו הגורם הסביבתי שמציג כיצד עישון ובעיות כמו למשל יתר לחץ דם בשילוב צריכת סמים ואלכוהול, יכולים להוביל למפרצת מוחית גם כן.

מפרצת במוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *