להיות עובד הוראה בישראל זה לשלב מקצוע עם שליחות. טיפוח וחינוך ילדים רכים עד להפיכתם לבוגרים צעירים הינו מקצוע בעל ערך אשר תורם רבות לבניית הארץ ולהעמדת דור חדש של צעירים אשר דוגלים בערכים חשובים. אך לעיתים, עובדי הוראה מוצאים את עצמם ניצבים חסר אונים מול המערכת שאינה קשובה לצרכיהם, או חלילה, פוגעת בהם. במקרים כאלו, יש צורך בהתייעצות עם עורך דין המומחה לענייני חינוך על מנת להגיע למיצוי זכויות עובדי ההוראה.

 

מערכת החינוך בישראל

משרד החינוך מעסיק עשרות אלפי עובדי חינוך במשרות שונות, החל מניהול והוראה ועד להתווית תוכניות לימוד שונות. כל זה טוב ויפה אך דיני חינוך בישראל אינם מספקים ונשענים על קובץ חוקים נושן אשר עשוי טלאים טלאים של חוזרי מנכ״ל ונהלים המותירים אנשי הוראה רבים מבולבלים ולא תמיד מודעים למלוא זכויותיהם.

 

כיצד יכול עורך דין לענייני חינוך לעזור לעובדי הוראה?

כל עובד הוראה, בין אם הוא עובד במוסד מוכר ובין אם לא, ובין אם הוא עובד של משרד החינוך ובין אם לא, זכאי לזכויות בכל הנוגע לתנאי העסקתו והפסקת עבודתו, משכורתו ותנאי העבודה שלו. כל עובד הוראה שחש שנוהגים בו בחוסר הוגנות, משלמים לו באופן נצלני, מעסיקים אותו בניגוד למקובל או פיטרו אותו ללא נקיטת כל הליכי הפיטורין, יכול לבוא ולהתייעץ עם עורך דין לענייני חינוך על מנת למצות את זכויותיו.

 

נושאים נפוצים שבהם מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני חינוך

אם הנכם עובדי הוראה ונתקלתם באחד מן המקרים הבאים, מומלץ שתתייעצו עם עורך דין מומחה לתחום דיני חינוך:

תלוש שכר לא ברור

עובדי הוראה רבים מתלוננים שמרכיבי השכר אינם ברורים להם, מה שפוגע ביכולתם להבין האם משכורתם משולמת להם כהלכה, וכאשר מדובר בעובדי הוראה המועסקים במוסדות לא מוכרים ולא רשמיים יש צורך לוודא שאכן שכרם תואם את גובה השכר המקובל במשק.

 

העסקת נשים

מאחר ורוב עובדי ההוראה הינן נשים, יש צורך לוודא שכל זכויותיהן כנשים עובדות מתמלאות מתוקף חוק עבודת נשים, ולא רק מהסכמים של עובדי הוראה.

 

דחיית העסקה או פיטורין שלא כדין 

עובד הוראה אשר חש כי מפלים אותו בקבלה לעבודה או מנסים לפטר אותו בניגוד לנהלים, מוזמן להתייעץ ולקבל מידע על זכויותיו.

 

לסיכום

להיות מורה בישראל זוהי שליחות, אך יש להקפיד ולשמור שכל זכויותיכם כעובדי הוראה נשמרות, החל באי אפליה בקבלה למקומות עבודה, שמירה על תנאי העסקה נאותים לנשים, ובמידה ויש צורך בהפסקת העבודה, יש לוודא שכל זכויותיכם נשמרות במהלך התהליך. כעובדי הוראה, יש לכם זכויות רבות, ועורך דין לענייני חינוך יכול לסייע לכם למצות אותם על מנת שתוכלו להתפנות לעבודה החשובה באמת, החינוך לתפארת.

פטיש
QuinceCreative / Pixabay

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *