מאבק עובדי ההוראה להעלאת שכרם משקף את המציאות הכלכלית העגומה בהם הם נתונים. לצד זאת, קרנות ההשתלמות של מורים נחשבות להטבה משמעותית ומשתלמת. אולם, גם כאן, חשוב שמורים יכירו ויעמדו על זכויותיהם בכל הנוגע לקרן ההשתלמות. מהי קרן השתלמות למורים? מתי ניתן לפדות אותה? וכיצד הפרשות הקרן מחושבות בשנת שבתון?

 

זכויות מורים

עובדי ההוראה נחשבים לכוח עובדים גדול ובעל השפעה מהותית על תפקוד המשק. יחד עם זאת, סקטור עובדי ההוראה נחשב לסקטור המוביל באי ידיעת זכויותיו כעובד. התעוררות מאבק עובדי ההוראה להעלאת שכרם משקף את הפער בין ההשכלה וההכשרה של עובדי ההוראה לבין התגמול המגולם בתלוש המשכורת.

גם בנוגע לקרנות ההשתלמות, וכן גם, תשואות קופות גמל להשקעה עובדי הוראה רבים אינם ממצים את מלוא זכויותיהם בשל טעויות כאלה ואחרות ובשל חוסר ידיעת הזכויות וההשלכות הנוגעות לקרן.

 

קרן השתלמות למורים

קרן השתלמות נחשבת לאפיק השקעה משתלם, הנהנה מהטבות שונות ומניב תשואה גבוהה. קרנות ההשתלמות למורים נועדו בראש ובראשונה לאפשר למורים לצבור חסכון לשם יציאתם לשנת השבתון. הקרן כוללת הפרשות הן מהמורה עצמו והן מהמעסיק, דהיינו משרד החינוך.

בשנת השבתון המורים נדרשים ללמוד ולהשתלם על חשבון הקרן, כאשר הפרשות הקרן מהוות גם את קצבת המחייה כתחליף ל"משכורת" בשנת השבתון. יש לציין, כי האחריות להצטרפות לקרן ההשתלמות לעובדי הוראה חלה על עובדי ההוראה עצמם.

 

מתי ניתן לפדות את הקרן?

קרן ההשתלמות מחושבת רק מרגע ההצטרפות לקרן ולא מרגע כניסת עובד ההוראה לתפקיד. כמו כן, ניתן לפדות את קרן ההשתלמות של מורים לאחר 6 שנות הפרשה לקרן. עם זאת, חשוב לדעת שעובדי הוראה המבקשים לפדות את קרן ההשתלמות זכאים לעשות זאת בתנאי שהם יוצאים לשנת שבתון.

במהלך שנה זו הם מחויבים ללמוד בהיקף שעות שהקרן מגדירה. עובד הוראה שאינו מעוניין לצאת לשבתון יכול לפדות את הקרן אך בתשלום "קנס" של 11%, אם כי ניתן להגיש בקשה מיוחדת העומדת על הצורך הכלכלי בפדיון הקרן.

 

כיצד הפרשות הקרן מחושבות בשנת שבתון?

בשנת השבתון זכאים עובדי ההוראה לתשלום חודשי מהפרשות הקרן. האמירה הרווחת היא כי חישוב הקרן לשם התשלום החודשי מסתמך על תלוש אוגוסט של עובד ההוראה בשנה שקדמה לשבתון. עם זאת, חשוב לדעת כי תלוש אוגוסט הוא רק מרכיב אחד בנוסחת החישוב, אליו מצטרפים אחוזי המשרה המשתנים לאורך השנים, שנות הוותק, גמולי התפקיד ועוד.

 

לסיכום

קרן השתלמות למורים הינה הטבה מבורכת בעולם התעסוקה. עם זאת, על מנת שעובדי הוראה יקבלו את המגיע להם, חשוב שהם יהיו מודעים לזכויותיהם ככלל ולזכויותיהם בנוגע לקרנות ההשתלמות בפרט. הכרת הזכויות הנוגעות למועדי ההפרשה לקרן, למועדי פדיון הקרן ולחישוב ההפרשות בשנת ההשתלמות הינה בעלת חשיבות רבה ובעלת השלכות כלכליות.

קרן השתלמות לעובדי הוראה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *