קיימות נסיבות שונות שבהן עובדים עשויים להזדקק לחופשה ארוכה מעבודתם. זה יכול להיות עקב בעיות רפואיות, עניינים משפחתיים או אפילו הזדקקות לחופשה בעקבות שחיקה. העניין הוא שלא כולם יודעים איך לקחת חופשה ללא תשלום באופן שלא יפגע בהם. לצורך זה ריכזנו לכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת בנוגע ליציאה לחל"ת תוך שמירה על הזכויות השונות שלכם – וגם החובות.

 

בחינת הסכם העבודה שלכם

לפני שאתם פונים למעסיקים ומבקשים חל"ת, כדאי שתעברו על החוזה שלכם כדי לבדוק מה המדיניות של החברה בנוגע לחופשות אלה. המון פעמים במסמך זה מפורטות כל הזכויות והתנאים השונים, כולל התהליכים שצריך לעבור בכדי לקבל את האישור לחופשה. הבנה של כל ההנחיות הללו תהיה חיונית להבטחת תהליך נכון וטוב עבורכם ועבור החברה, כך שזה לא יפגע באף אחד מהצדדים.

 

הודעה למעסיק מראש

אחד המפתחות להבטחת הזכויות שלכם היא הודעה למעסיק כמה שיותר זמן מראש על כוונתכם לצאת לחל"ת וקבלת אישור על כך. מתן הודעה מוקדמת תאפשר למעסיק שלכם לתכנן את ההיעדרות שלכם וכך לצמצם כל שיבוש שעלול להתרחש במקום העבודה. הם יוכלו גם למצוא מחליף במידת הצורך וכך כל הצדדים יהיו מרוצים. יש לבצע את ההודעה גם בפגישה פיזית וגם בהודעה כתובה ומתועדת. חשוב שהמעסיק יאשר את היציאה לחופשה ויחתום עליה. במסמכים אלה צריכים להיות מפורטים התנאים השונים, כולל תאריך חזרה לעבודה. כך אם תהיה בעיה עם החזרה שלכם לעבודה תקינה תוכלו להראות את המסמך כהוכחה לכך שלמעסיק הייתה כוונה לקחת אתכם חזרה לאחר החופשה. זה הכרחי לצורך שמירה על הזכויות שלכם בהליך ואתם תודו לעצמכם על כך בהמשך.

 

הבנה של הזכויות והחובות שלכם

במהלך חל"ת לעובד יש זכויות שונות. בעוד העובד לא זכאי לתשלום שכר מהמעסיק שלו, יחסי עובד-מעביד עדיין נשמרים, וזה כולל את הנאמנות של העובד לעבודתו, חובת סודיות וכל דבר נוסף. הוותק שהצטבר עד ליציאה לחל"ת עדיין נשמר ולא נמחק, שזה משמעותי להבטחת השכר הנכון לכם בהמשך. במסגרת חישוב זכויות אחרות, כגון ימי חופשה, ימי מחלה ודמי הבראה, החל"ת לא ייכנס לשקלול – כלומר על התקופה בה העובד לא עבד לא יצטברו לו ימי חופש ומחלה. כך גם בנוגע להפרשה לפנסיה. לכן במקרה ואתם יוצאים לחל"ת, חשוב שתסדירו הפרשות עצמאיות לפנסיה כדי שתשמרו על הרצף הפנסיוני. אבל אם הוחלט על כך אחרת בחוזה העבודה או בהסכם קיבוצי- למעסיק יש חובה לבצע זאת.

אבל- יש תשלום שהמעסיק עדיין חייב לבצע, וזה התשלום לביטוח לאומי. מעסיק חייב לשלם דמי ביטוח לאומי עבור כל עובד שנמצא עד חודשיים בחל"ת. לכן שימו לב שהתשלום הזה אכן מתבצע, כי זאת אחת הזכויות שמגיעות לכם.

זכויות עובדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *