מדרגת שכר מסוימת עלינו לתרום למדינה חלק מהמשכורת החודשית או הפדיון החודשי של העבודה שלנו. הנתח שהמדינה לוקחת מהכסף שהרווחנו נקרא, כידוע, מס הכנסה, וחשוב לדעת שבתנאים מסוימים המדינה פוטרת אזרח מלשלם אותו. אם לא ידעתם את זה – כדאי לכם להמשיך לקרוא, יכול להיות שאתם יכולים לחסוך אלפי שקלים מדי חודש.  

 

כל עצמאי או שכיר שגובה שכרו או היקף פדיונו עוברים רף מסוים, נדרשים לשלם מס הכנסה. את המס הזה המדינה גובה ישירות מהשכר כך שאנחנו כבר רואים בתלוש כמה בעצם נלקח משכרנו החודשי. אך מלבד להצטער או לקוות לכך שהכסף שנלקח מאיתנו ישמש למטרות מועילות, במקרים מסוימים תהיו זכאים לפטור מאותו מס. במאמר זה נדון בתנאים בהם מקבלים פטור ממס הכנסה.

 

מי זכאי לקבל פטור ממס הכנסה?

ישנן שתי אוכלוסיות עיקריות שזכאיות לקבל פטור ממס הכנסה על עבודה – נכים ובעלי מוגבלויות, זמניות או קבועות, וכן סטודנטים המתקיימים ממלגת מחקר.

מס הכנסה

תנאים לקבלת פטור ממס הכנסה בעקבות תאונה או מחלה

  • קביעת מצב של 90% נכות ומעלה, לתקופת זמן של לפחות שישה חודשים
  • בעיה קבועה בתיק הרפואי, המזכה ב-40% נכות לפחות

תנאים לקבלת פטור ממס הכנסה עבור סטודנטים

  • סטודנט במוסד מוכר להשכלה גבוהה, או אדם שעובד כחוקר ומקבל הכנסה המוגדרת כמלגת מחקר

האם הפטור ממס הכנסה הינו קבוע?

בתנאים מסוימים, בהתאם לחומרת המגבלה הרפואית ואחוזי הנכות שנקבעים, הפטור הניתן ממס הכנסה הינו קבוע ואף מוחל רטרואקטיבית, לתקופת זמן של שבע שנים, כך שניתן לקבל גם החזרים משמעותיים בדיעבד.

 

כיצד מגישים בקשה לפטור ממס הכנסה?

על מנת לבקש פטור ממס הכנסה על רקע תאונה או מחלה, יש תחילה לקבל הכרה במצב הרפואי. על כן יש לפנות לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, שתקבע אם ולכמה אחוזי נכות מאן דהוא זכאי. לאחר קביעת המצב הרפואי ואחוזי הנכות, יש להגיש בקשה למשרדי מס הכנסה, בלוויית מסמכים מתאימים ותשלום אגרה של 697 ₪.

פטור ממס

האם אלו הסוגים היחידים של פטור ממס הכנסה?

האופן העיקרי שבו אנחנו חושבים על הכנסה הוא עבודה, אך הכנסה יכולה להיות מגורמים שונים אחרים, כמו השכרת דירה, פיצויים או חסכונות. לכן, קיימים גם סוגים אחרים של פטור ממס הכנסה.

  • עובד המפוטר מעבודתו או פורש ממנה, זכאי לפטור ממס על פיצויי פיטורין או מענקי פרישה.
  • עובד שהמעסיק מפריש לו לקרן השתלמות פטור ממס הכנסה על הסכום שהמעסיק מפריש.
  • אדם המשכיר דירה בסכום חודשי הנמוך מ-5,471 ₪ (הסכום המדויק משתנה מעת לעת בהתאם לקביעת רשות המיסים) זכאי לפטור ממס על הכנסה מהשכרת הדירה.

 

אם נסכם, במידה וחליתם במחלה קשה, נפצעתם, או שאתם סובלים מנכות כלשהי מסיבה אחרת, ואתם ממשיכים לעבוד – חשוב שתדעו כי יש ביכולתכם אפשרות לקבל פטור ממס הכנסה, לחסוך אלפי שקלים ואף לקבל החזרים כספיים עבור מס הכנסה שכבר שילמתם.

מס הכנסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *