ענייני ירושה ואיי הבנות העלולים לצוץ בעקבותיהם, מהווים אחת מהסיבות המרכזיות לסכסוכים קשים בין בני משפחות ואף לפירוק משפחות. מצב בו אין צוואה, או צוואה שאינה ברורה מספיק באופן משפטי, עלול להחמיר את הסכסוכים הללו ולהעמיק את חוסר ההבנה.

כדי למנוע מצבים קשים שכאלו, כדאי לבנות צוואה העונה על הכללים המשפטים ובה מוכלים כל הגורמים ההכרחיים. מה בעצם כוללת הצוואה? איך ניתן לכתוב אותה באופן ממצה? הישארו איתנו.

 

מה היא צוואה?

ראשית, לפני שנעסוק בגורמים שמרכיבים צוואה, ובאנשי המקצוע העסוקים במלאכה אותם ניתן למצוא כאן – elkayamlaw.co.il כדאי להבין קודם כל מהי צוואה. צוואה היא מסמך משפטי, אשר מביע באופן כתוב את רצונם של אלו החתומים עליהם בעניין חלוקת רכושם לאחר מותם.

בדרך כלל, הצוואה תיכתב בכתב יד, כדי שניתן יהיה להוכיח שאכן הנפטרים הם אלו שהגו את הצוואה וכי רצונם מוכל בה. כמו כן, הצוואה תעסוק ברכוש של הנפטרים, באנשים אשר ירשו את הרכוש ובתנאים אשר צריכים להתקיים כדי שיורש נתון יקבל רכוש מסוים.

 

מי עורך את הצוואה?

ובכן, לפי החוק צוואה יכולה להיכתב באופן עצמאי על ידי המוריש והיא יכולה להיערך גם בעזרה של גורמים מקצועיים, לרבות עורכי דין לענייני ירושה. כדי להבטיח שהצוואה תיכתב באופן שעומד בתנאים המשפטיים, כזה שישקף את הרצונות של המוריש ויצמצם עד כמה שניתן איי הבנות, כדאי להיעזר בעורך דין לענייני ירושה. יחד עם זאת, כאמור אין חובה חוקית להיעזר באנשי מקצוע וניתן לעשות זאת לבד.

 

מה כוללת צוואה?

צוואה חייבת לכלול שלושה מרכיבים עיקריים, כך שרצונם של היורשים ימומש באופן מיטבי:

  • זהות היורשים – בצוואה יכתבו זהותם של היורשים העתידיים, באופן ברור ומפורט, בין אם מדובר ויורשים ישירים ובין אם מדובר ביורשים חלופיים.
  • הוראות החלוקה – בצוואה תיכתב גם הוראת חלוקה מסודרת. כלומר, יפורט מה החלק ברכוש שיקבל כל אחד מהיורשים. הרכוש ייכתב באופן ספציפי וכזה שלא יכול להשתמע לשתי פנים.
  • תנאים והתניות – מורישים יכולים לקבוע לתנאים מסוימים בהם היורשים יהיו חייבים לעמוד כדי לקבל את חלקם בירושה. לדוגמה, מוריש יכול להחליט שבנו יקבל את הדירה שלו רק במידה ויסיים תואר במוסד אקדמאי מסוים.

 

סוגי הצוואות השונים

ובכן, חשוב לדעת שאין רק סוג אחד תקין של צוואה, למעשה ישנם ארבעה סוגי צוואות קבילים מבחינה משפטית:

  • צוואה בעדים – מדובר במסמך צוואה שנכתב על ידי עורך דין מקצועי לענייני ירושה, על הצוואה יהיו חתומים שני עדים אשר לא נמצאים בתוכן הצוואה. כלומר, העדים לא ייהנו בעתיד מרכושו של המוריש.
  • צוואה בכתב יד – צוואה זאת תיכתב על ידי המוריש בכתב ידו.
  • צוואה בפני רשות – זאת צוואה שנאמרת בעל פה על ידי המוריש בפנים שופט, נוטריון או רשם.
  • צוואה בעל פה – צוואה רלוונטית כאשר המוריש מצוי בסכנת חיים, הצוואה נאמרת בעל פה לשני עדים והיא תקפה לחודש אחד בלבד במידה והמוריש נשאר בחיים.

יְרוּשָׁה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *