ברמת העיקרון, החוק מספק תשובה לשאלה מה קורה כאשר המנוח לא ערך צוואה. יש מדרג מסודר בחוק המציין אילו נכסים עוברים למי מקרוביו של המנוח. עם זאת, לעיתים קרובות מה שכתוב בספר הוא לא בדיוק מה שקורה במציאות, והיעדר הצוואה גורם למתחים ולעיתים אף לריבים קשים במיוחד בין בני משפחת המנוח, כאשר כל אחד טוען לבעלות על נכס אחר, מה שיוצר משקעים רגשיים קשים.

 

מדרג הירושה

בחוק הישראלי קיים מדרג ירושה, והוא רלוונטי כאמור במקרים שבהם המנוח לא כתב צוואה. המדרג הזה משאיר הרבה מקום לפרשנות השופט והצדדים השונים בעניין הן לגבי החוק והן לגבי שווי הנכסים.

עלול להיווצר בלגאן גדול ועיתים קרובות גם חיכוכים בין בני משפחה שכדאי מאוד למנוע. על מנת לא להיקלע לאחד מן המצבים הלא נעימים שעשויים לקרות אם המנוח לא ערך צוואה, חשוב מאוד לפנות לקבלת שירותיו של עו"ד צוואות וירושות, שידע לעזור לכם בניסוח הצוואה וכתיבתה.

 

רמה ראשונה – ילדי המוריש

במקרה והמנוח לא ערך צוואה, רכושו יעבור לפי החוק קודם כל לילדיו ויחולק ביניהם באופן שווה. מרבית האנשים בהחלט יסכימו לסידור שכזה. עם זאת, בעולם המשפט יש חשיבות גדולה לנוסח הדברים, ולסעיפים השונים בחוק, שלעיתים נראים לנו קטנים אבל עשויה להיות להם משמעות גדולה. כמו כן, רבים מאיתנו לא ירצו להוריש את כל רכושנו רק לילדים, אלא להעביר חלק לאנשים אחרים.

 

רמה שנייה – הורי המוריש

במקרה ולמנוח אין ילדים, נכסיו יועברו להוריו ולצאצאיהם. גם כאן, לפי החוק הנכסים של המנוח יחולקו בין הצדדים באופן שווה. עם זאת, הסידור בחוק לא מתאימים לעיתים לכולם, ואנשים רבים לא היו רוצים שכך יחולקו נכסיהם אחרי מותם. לכן מומלץ בחום כן לכתוב צוואה ולציין במדויק למי אתם מתכוונים להעביר את נכסיכם בבוא העת.

 

רמה שלישית – הסבים והסבתות של המוריש

אם הורי המוריש אינם עוד איתנו, לפי החוק יעבור הרכוש להורי המוריש וצאצאיהם, וגם במקרה זה יחולק באופן שווה ביניהם. יש לשים לב שלעיתים אנחנו בכלל לא מכירים את כל הצאצאים הללו, וכספינו עלול להיות מועבר אחרי לכתנו לאנשים שלא היה לנו קשר איתם במהלך החיים. ממצב זה גם, כמובן, כדאי מאוד להימנע על ידי כתיבת צוואה.

 

זכאות בן הזוג

אנשים רבים היו רוצים שאחרי לכתם, בת או בן זוגם יקבלו חלק מסוים, ולעיתים אפילו את כל נכסיהם. בן הזוג זכאי לפי החוק לנכסים שהיו בבעלות משותפת של בני הזוג. עם זאת, גם כאן ניסוחים משפטיים עשויים ליצור את המצב היוצא מן הכלל. על כן, אם אתם מעוניינים שאכן רכושכם יעבור לבן או בת הזוג שלכם בבוא העת, פנו לכתיבת צוואה.

עוד צוואות וירושות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *