כבעלי דירה בודדת, הבנת הטבות המס השונות העומדות לרשותכם יכולה להשפיע באופן משמעותי על רווחתכם הכלכלית. אפיק מרכזי אחד לחיסכון פוטנציאלי הוא באמצעות מס שבח, המאפשר לבעלי דירות בודדות, ותחת תנאים מסוימים, למקסם את הניכויים ולייעל את חובות המס שלהם.

 

מה זה מס שבח?

מס שבח הוא מס שנגבה עבור עליית ערך הנכס שלכם לאורך זמן. כלומר, מדובר במס שנגבה על הרווח שנוצר מההפרש בין שווי הדירה שלכם במעמד הקנייה ובין השווי שלה במעמד המכירה. למשל, אם קניתם דירה במחיר של מיליון שקלים, ומכרתם אותה במחיר של שני מיליון שקלים, על ההפרש בין המחירים (מיליון שקלים) ייגבה מס שבח. עם זאת, תחת תנאים מסוימים ניתן לקבל פטור מס שבח דירה יחידה או הטבות מס משמעותיות אחרות. כדי להבין אם הפטור חל גם על הדירה היחידה שלכם, כדאי להכיר את התנאים.

 

דירת מגורים מזכה

דירת מגורים מזכה היא הגדרה חוקית לדירה שעשויה לזכות את הבעלים שלה לפטור ממס שבח. כדי שדירה יחידה תוכל ליהנות מפטור מס שבח, היא צריכה לענות להגדרה של דירת מגורים מזכה ולעמוד במספר תנאים:

 

·         השלמת הליך הבנייה

התנאי הבסיסי ביותר כדי שדירה תענה להגדרה של דירה מזכה, הוא השתלמת תהליך הבנייה שלה. כלומר, גם אם מדובר בדירה היחידה שאתם מחזיקים, לא ניתן למכור אותה ברווח ולהימנע ממס שבח אם עדיין לא הושלם הליך הבנייה שלה.

 

·         בעלות על הדירה

תנאי נוסף לקבלת ההגדרה "דירה מזכה" נוגע לשאלת הבעלות על הדירה. כדי לענות להגדרה הזאת, הדירה חייבת להיות בבעלות פרטית ולא בבעלות כלשהי של חברה או תאגיד.

 

·         דירה למגורים

דירה יכולה לענות להגדרה של דירה מזכה בתנאי שהיא שימשה למגורים ב-50% מהזמן של אחת התקופות הבאות: 4 השנים שלפני המכירה/ 80% ממשך התקופה עבורה מחושב מס השבח.

 

פטור ממס שבח לדירה יחידה

כאמור, תחת תנאים מסוימים, אלו שבבעלותם דירה יחידה יכולים לקבל פטור מלא ממס שבח. אחד התנאים הללו הוא שהדירה תהיה מוגדרת כדירה מזכה, אך בנוסף ישנם עוד תנאים שצריכים להתקיים:

 

·         תקופת הבעלות על דירה מזכה

כדי לקבל פטור ממס שבח עבור דירה יחידה, על בעלי הדירה להחזיק דירה שעונה על ההגדרה של "דירה מזכה" למשך תקופה של 18 חודשים לפחות לפני מועד המכירה.

 

·         בעלות על דירה יחידה

באופן טבעי, כדי לקבל פטור ממס שבח דירה יחידה, צריך להוכיח שהדירה שברשותכם היא אכן הדירה היחידה שבבעלותכם בזמן המכירה.

 

·         מגבלת סכום

בקבלת הפטור ממס שבח לדירה יחידה יש מגבלת סכום מקסימלי של הדירה. נכון לשנת 2023, הפטור ניתן עד סכום של 4,846,000 ₪, כך שהסכום שעולה על הסף הזה יחויב במס שבח.

 

בעלי דירה יחידה – כך תחסכו עלויות מס

הבנה וניצול אסטרטגי של הטבות מס, במיוחד במסגרת מס שבח, יכולים להוביל לחיסכון משמעותי לבעלי דירות בודדות. על ידי הכרת התנאים וקבלת ייעוץ מקצועי, תוכלו לייעל את מצבכם הפיננסי באופן משמעותי.

מס מקרקעין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *