קצבת שארים מביטוח לאומי ניתנת לאלמנים ויתומים של הנפטר או הנפטרת שהיו מבוטחים בביטוח לאומי, ושילמו את דמי הביטוח על פי החוק. המאמר יפרט מהו התהליך לבקשת קצבת שארים.

 

כיצד מגישים תביעה לקצבת שארים בביטוח הלאומי?

על מנת להגיש בקשה לקצבת שארים יש להוריד טופס מקוון מהאתר של הביטוח הלאומי ולצרף מסמכים נדרשים כמו: אישור על הכנסות או מקורות אחרים כגון פנסיה, תלושי שכר, אישור על נכסים או מכירת נכס, אישור ניידות אם יש, תדפיס ריכוז יתרות וחשבון עו"ש ב-3 החודשים האחרונים, צו ירושה, אישור מעסיק הנפטר ועוד. יש לרשום את סיבת המוות ובמידה והמוות נגרם כתוצאה מתאונת דרכים, לצרף אישור משטרה. במידה והמוות נגרם כתוצאה מתאונת עבודה, מחלת מקצוע או במהלך התנדבות, יש להגיש טופס תביעה תאונת עבודה ביטוח לאומי לתלויים בנפגע עבודה ולצרף מסמכים כמו: אישור מעסיק של המנוח, אישור הכנסות ושכר עבודתו, אישור הנסות של התובע ועוד. את התביעה יש להגיש עד שנה מקרות המקרה ובמידה וניתן אישור, הזכאות תהיה רטרואקטיבית לשנה שחלפה ממותו של הנפטר.

 

תשלום קצבת שארים

קבלת הזכאות לתובע מקנה תשלום קצבה חודשית המשולמת בכל סוף חודש ישירות לחשבון הבנק. סכום הקצבה נקבע על פי הגיל של התובע. למשל, אלמן בגיל 50 ומעלה ללא ילדים יקבל 1,558 ₪ כל חודש ואם נותר עם שני ילדים קטינים יקבל 3,020 ₪ לחודש. אם מדובר בתאונת עבודה, אלמן עם ילד אחד יקבל 80% מקצבת נכות מלאה מעבודה, עם 3 ילדים או יותר יקבל עוד 20% תוספת על כל ילד ואלמנה עד גיל 40 תקבל מענק חד פעמי של 60%X36. יתום שההורה שלו החי אינו זכאי לקצבה, יקבל 968 ₪ לחודש ובמידה והוא יתום משני הורים, יהיה זכאי לקצבה על כל הורה שנפטר. בנוסף לכך יתום שסיים 8 שנות לימוד יקבל אף תוספת מחייה. אם מדובר בתאונת עבודה על ילד יתום מקבלים 60% מקצבת נכות מלאה בעבודה, על 2 ילדים מקבלים 80% על 3 ילדים 90% ועל 4 ילדים או יותר 100%. אם לנפטר אין אישה או ילדים, הוריו או אחיו יהיו זכאים לקצבת תלויים. לדוגמה, תלוי אחד זכאי ל-50% מקצבת נכות מלאה מעבודה וארבעה תלויים ל-100%.

 

ניכויים של ביטוח לאומי מקצבת שארים

לאדם המקבל קצבת שארים ינכו מהקצבה דמי ביטוח לאומי כאשר ישנן מספר הסתייגות. לדוגמה, אלמן חייב בתשלום ביטוח לאומי מינימלי במידה ואין לו הכנסות ולעומתו אלמנה אינה חייבת בדמי ביטוח לאומי כשאין לה הכנסות. בנוסף, קיימים פטורים מניכוי דמי ביטוח לאומי לקצבת שארים מסיבות שונות כמו: אישה העובדת במשק בית או אזרחים ותיקים, להם לא ינכו דמי ביטוח לאומי מהקצבה.

 

מטבעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *