גירושין זה דבר שעדיף שיגיע באופן הדדי, מתוך הסכמה של שני הצדדים, אך לעיתים המצב הוא לא כזה.

במידה ולא מתקיימת הסכמה זו, הצד שמעוניין בגירושין יכול לנקוט בהליך של פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי מול בית הדין הרבני.

במאמר הבא נסביר על היתרונות והחסרונות של הליך חד צדדי.

 

הליך גירושין חד צדדי – היתרונות

הסיבה הראשונה שמובילה את אחד מבני הזוג לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי זה היתרון המרכזי שמתקבל כתוצאה מכך – אלמנט ההפתעה. היותו הראשון שמתחיל את ההליך מאפשרת לו להיות עם ידו על העליונה ביתר ההליך. הצד הראשון שמתחיל את ההליך הוא בעל קדימות ולכן יש לו יתרון בנושאי הכסף, המשמורות והמזונות. להתאם לרצונו, הוא יכול גם להתחיל תביעה על יתר נושאי הגירושין בבית דין לענייני משפחה.

יתרון נוסף שיש להתחלת הליך חד צדדי היא שלעיתים נקיטת הצעד הרשמי מובילה את הצד השני, שמסרב להכיר בצורך בגירושין, להבין כי "העניינים נעשים רציניים" וכי עליו לשתף פעולה בהמשך התהליך.

 

הליך גירושין חד צדדי – החסרונות

פתיחה בהליך גירושין חד צדדי גם יכולה להוביל להשפעות רעות, כמו סכסוך קשה בין שני הצדדים. בן הזוג שיפתח בהליך מכריז על הרצון הרשמי להיפרד באופן חד משמעי וגורף, דבר עלול להוביל לכעס גדול מהצד השני. כעס זה יכול להביא לתיק גירושין סוער ומטלטל, במקום הגעה להסכם ממקום רגוע ובוגר.

הליך גירושין חד צדדי גם יכול להפוך את המשך ההליך לארוך יותר ויקר יותר. ככל שבני הזוג מצליחים להגיע להסכמה הדדית בנושאים רבים יותר, כך הליך הגירושין יכול להסתיים באופן מהיר ופשוט. אך, במידה וההליך כולו מתחיל בנימה קשה וכעס, הסיכוי לסיים אותו במהרה עם הסכמות פשוטות הוא הרבה נמוך יותר.

 

עילות לפתיחת הליך גירושין חד צדדי

חייבות להתקיים עילות מסוימות על מנת לפתוח בהליך גירושין באופן חד צדדי, ולא בהסכמה הדדית של שני הצדדים. עילות אלו יובילו את בין הדין לאשר את הגירושין. ישנן עילות אובייקטיביות להפסקת נישואין:

  • מחלות או מצבים רפואיים: מדובר במצבים שמונעים מאישה להוליד ילדים או לקיים יחסי מין עם בעלה, במידה והבעל לא היה מודע למצבים אלו לפני הנישואין.
  • עקרות: במידה ואישה היא עקרה במהלך עשר השנים הראשונות של הנישואין, על פי היהדות, בעלה רשאי להתגרש ממנה. עילה זו גם יכולה להיות תקפה כלפי גבר.

 

עילות סובייקטיביות:

  • אישה שאינה שומרת על מצוות: אם לטענת הבעל, האישה לא שומרת על דת משה וישראל ומתנהגת בצורה שאינה הולמת, הוא רשאי לבקש לגירושין.
  • אישה שבוגדת בבעלה: עילה זו מאפשרת אישור של גירושין, לעומת בעל הבוגד באשתו – מצב שאינו מאפשר אישור גירושין.

 

בית משפט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *